Estudi: Nivells de congestió en els corredors d’accés a les principals ciutats europees
L'estudi mostra una clara tendència a l'alça de les hores perdudes en congestió als accessos a la ciutat de Barcelona.
29/01/2015
Objectius
El RACC ha analitzat els nivells de congestió als corredors d'accés a les principals ciutats europees, a partir de de les dades extretes de l'estudi internacional de congestió Scorecard, per part d'INRIX.
L'estudi mesura la congestió a partir de la quantitat d'hores perdudes al llarg de l'any pels conductors que utilitzen el vehicle per anar a la feina i tornar:
- Aquest temps perdut és l'augment del temps que es necessita per a fer un trajecte tipus (30 minuts de durada), comparat amb el mateix trajecte sense congestió
- Tots els càlculs es fan considerant l'hora punta (de 6 a 10 del matí, i de 3 a 7 de la tarda) els dies laborables (de dilluns a divendres) en períodes de 15 minuts
- Per al càlcul d'hores perdudes anuals es consideren 2 trajectes per dia (anada i tornada), 5 dies la setmana i 44 setmanes l'any (un total de 440 trajectes).
- El nombre de minuts perduts per dia fa referència a l'augment degut a la congestió d'un trajecte tipus doble (anada i tornada) de 30 minuts de durada
- L'àmbit geogràfic es limita a l'entorn interurbà, en concret els corredors d'accés a les principals ciutats de cada país. Per al cas de Barcelona, les autopistes (B-23, C-31 nord i sud, C-32 nord i sud, AP-7, C-58, C-16, A-2), i també les Rondes de Barcelona (B -10 i B-20).
Conclusions
- El nombre d'hores que perd un conductor de mitjana a la capital catalana s'ha incrementat en un 29% els primers 7 mesos de l'any
- Madrid es manté pràcticament igual que l'any 2013 (reducció del 2,1%)
- València i Sevilla, igual que Barcelona, mostren una tendència a l'alça, tot i que de forma més moderada (14,5 i 5,3%, respectivament)
- Bilbao i Saragossa pateixen un fort descens dels fluxos de trànsit, del 18 i 15%, respectivament
- Si s'analitza l'evolució del nombre total d'hores perdudes en congestió, s'observa com Barcelona passa de la quarta posició a Espanya (desembre del 2013) a la segona (juny del 2014)
El resultat d'aquesta anàlisi mostra una clara tendència a l'alça de les hores perdudes en congestió als accessos de la ciutat de Barcelona durant el primer semestre del 2014 respecte del mateix període del 2013.