Informe. Crisi i mobilitat familiar: de la necessitat en fem virtut
Anàlisi de l'impacte de la crisi econòmica en la despesa familiar relacionada amb el transport i els efectes positius de la recessió en el model de mobilitat.
24/11/2011
Objectius
Entre els efectes més evidents de la crisi econòmica en la vida de les llars espanyoles hi ha la dràstica i progressiva reducció de la despesa familiar. L'article analitza específicament com ha afectat aquesta reducció a les partides relacionades amb el transport, a partir dels següents indicadors:
- Evolució del consum familiar: anàlisi general de la despesa i per sectors.
- Percentatge de despesa destinada a transport.
- Evolució de la despesa en partides relacionades amb el transport: ús del vehicle privat, compra de vehicles, ús del transport col·lectiu.
El 2010, les famílies espanyoles van gastar més de 63.000 milions d'euros en transport, un 20,8% menys que el 2007. Aquesta xifra va suposar el 12,0% del pressupost familiar, 2,7 punts menys que el 2007.
Conclusions
- La despesa en transport és molt variada i cada component ha experimentat una evolució diferenciada.
- S'observa una renúncia a l'automòbil, ja sigui per pèrdua del lloc de treball o per decisió voluntària de prescindir del vehicle privat per optar per alternatives de transport públic més econòmiques. Aquesta renúncia té un impacte directe en la despesa en consum de carburants, i en reparacions i manteniment.
- Les famílies han adaptat els seus comportaments d'oci movent-se en àmbits territorials més limitats, que es tradueix en una reducció de l'ús del transport col·lectiu interurbà (ferrocarril a distància mitjana, autobús, i desplaçaments amb avió i per mar).
- A diferència de la totalitat de partides de despesa, destaca l'augment dels recursos familiars destinats al transport públic urbà.
En el costat positiu, la disminució de trànsit afecta a la reducció de les emissions i de la sinistralitat. De la mateixa manera, l'increment de l'ús del transport públic aporta racionalitat al sistema, afavoreix la reducció de la congestió i incideix directament en el model de conducta quotidià del ciutadà..
Documentació