Informe: Funcionalitat de la Gran Via de Barcelona
La implementació progressiva de la xarxa ortogonal d'autobusos de Barcelona ha provocat modificacions en aquesta artèria de la ciutat.
06/02/2012
Objectius
La implementació progressiva de la xarxa ortogonal d'autobusos de Barcelona ha provocat modificacions a la Gran Via de les Corts catalanes, una artèria de la ciutat que ha absorbit el trànsit de diverses línies horitzontals.
A les primeres fases del desenvolupament del nou sistema de transport en autobús s'han fet canvis a la calçada entre plaça Espanya i el carrer de Balmes per a garantir una major freqüència de pas i un augment de la velocitat comercial dels autobusos urbans, però això també ha suposat afectacions als altres vehicles i usos de la via, no sempre ben resolts.
El RACC ha elaborat un informe que analitza l'impacte de les modificacions de l'esquema viari a la calçada central i els laterals de la Gran Via per a proposar solucions concretes.
La Gran Via de les Corts Catalanes actua com una de les avingudes principals d'entrada al centre de Barcelona, amb intensitats que superen els 50.000 vehicles diaris.
Conclusions
Entre les conclusions principals de l'informe, en destaquen les següents:
- El nou carril bus de la Gran Via sembla eficient perquè pels dos carrils destinats al transport circulen més passatgers (59%) que pels tres carrils destinats al vehicle privat i guanyen també en temps per recorregut
- Teòricament el vehicle privat no ha perdut capacitat perquè el carril que es perd a la calçada central es compensa amb un nou carril lateral. Però a la pràctica es tradueix en un augment del temps de viatge i en problemes d'accessibilitat a la calçada lateral
- La supressió del cordó d'aparcament al lateral mar provoca que es facin estacionaments irregulars de càrrega i descàrrega, i indisciplina d'estacionament als carrers perpendiculars
- La cancel·lació dels girs a l'esquerra als carrers de Calàbria i de Casanova produeixen una falta d'accessibilitat a aquestes zones, augmentant la distància per a arribar i el trànsit d'aparcament de l'àrea de la Gran Via
- La circulació reservada al transport públic pel lateral muntanya elimina el trànsit del vehicle privat en sentit plaça Espanya, la qual cosa provoca afectacions al desenvolupament de l'activitat dels aparcaments i comerços ubicats en aquest tram
- Els carrers de Diputació i de Sepúlveda actuen com a vies alternatives al lateral muntanya per als vehicles privats, fet que pot augmentar la saturació d'aquests carrers
Recomanacions
Un cop analitzats l'impacte de les modificacions fetes a la circulació, el RACC proposa les millores següents:
- Permetre que en sortir del túnel de pl. Espanya, els vehicles privats puguin accedir al lateral mar i indicar amb senyalització variable el temps de trajecte fins a pg. de Gràcia
- Autoritzar els girs a l'esquerra als carrers de Calàbria i de Casanova. Desplaçant el carril bici a la terciària nord, es podria augmentar l'espai d'emmagatzematge en els girs i s'evitaria la interferència amb les parades de bus
- Autoritzar la càrrega i descàrrega al carril de circulació en les hores de menys trànsit o afegir places als carrers perpendiculars
- La millor accessibilitat a la calçada lateral ha de permetre que aparcaments i comerços afectats per la reordenació puguin mitigar la reducció del trànsit que han patit