Informe: Funcionalitat de la Gran Via de Barcelona

La implementació progressiva de la xarxa ortogonal d'autobusos de Barcelona ha provocat modificacions en aquesta artèria de la ciutat.

06/02/2012


Objectius

La implementació progressiva de la xarxa ortogonal d'autobusos de Barcelona ha provocat modificacions a la Gran Via de les Corts catalanes, una artèria de la ciutat que ha absorbit el trànsit de diverses línies horitzontals.

A les primeres fases del desenvolupament del nou sistema de transport en autobús s'han fet canvis a la calçada entre plaça Espanya i el carrer de Balmes per a garantir una major freqüència de pas i un augment de la velocitat comercial dels autobusos urbans, però això també ha suposat afectacions als altres vehicles i usos de la via, no sempre ben resolts.

El RACC ha elaborat un informe que analitza l'impacte de les modificacions de l'esquema viari a la calçada central i els laterals de la Gran Via per a proposar solucions concretes.

Conclusions

Entre les conclusions principals de l'informe, en destaquen les següents:

  • El nou carril bus de la Gran Via sembla eficient perquè pels dos carrils destinats al transport circulen més passatgers (59%) que pels tres carrils destinats al vehicle privat i guanyen també en temps per recorregut
  • Teòricament el vehicle privat no ha perdut capacitat perquè el carril que es perd a la calçada central es compensa amb un nou carril lateral. Però a la pràctica es tradueix en un augment del temps de viatge i en problemes d'accessibilitat a la calçada lateral
  • La supressió del cordó d'aparcament al lateral mar provoca que es facin estacionaments irregulars de càrrega i descàrrega, i indisciplina d'estacionament als carrers perpendiculars
  • La cancel·lació dels girs a l'esquerra als carrers de Calàbria i de Casanova produeixen una falta d'accessibilitat a aquestes zones, augmentant la distància per a arribar i el trànsit d'aparcament de l'àrea de la Gran Via
  • La circulació reservada al transport públic pel lateral muntanya elimina el trànsit del vehicle privat en sentit plaça Espanya, la qual cosa provoca afectacions al desenvolupament de l'activitat dels aparcaments i comerços ubicats en aquest tram
  • Els carrers de Diputació i de Sepúlveda actuen com a vies alternatives al lateral muntanya per als vehicles privats, fet que pot augmentar la saturació d'aquests carrers

Recomanacions

Un cop analitzats l'impacte de les modificacions fetes a la circulació, el RACC proposa les millores següents: 

  • Permetre que en sortir del túnel de pl. Espanya, els vehicles privats puguin accedir al lateral mar i indicar amb senyalització variable el temps de trajecte fins a pg. de Gràcia
  • Autoritzar els girs a l'esquerra als carrers de Calàbria i de Casanova. Desplaçant el carril bici a la terciària nord, es podria augmentar l'espai d'emmagatzematge en els girs i s'evitaria la interferència amb les parades de bus
  • Autoritzar la càrrega i descàrrega al carril de circulació en les hores de menys trànsit o afegir places als carrers perpendiculars
  • La millor accessibilitat a la calçada lateral ha de permetre que aparcaments i comerços afectats per la reordenació puguin mitigar la reducció del trànsit que han patit