Informe. Automòbil i Medi ambient. Quan ser verd surt a compte
La Comissió RACC d'experts en Automòbil i Medi Ambient presenta un informe que analitza en profunditat tots els aspectes vinculats al paper que ocupa l'automòbil en un context de mobilitat sostenible.
09/06/2009
Objectius
El RACC ha demostrat històricament el seu compromís amb l'anàlisi de la responsabilitat del vehicle privat en la protecció del medi ambient mitjançant la participació en diversos projectes i campanyes internacionals. Davant la rellevància d'aquesta qüestió i la necessitat de realitzar una anàlisi emmarcada en la realitat espanyola, el Club va impulsar, al juny de 2008, la Comissió d'Experts en Mobilitat i Medi ambient.
Aquesta comissió, formada per especialistes en diverses disciplines (economistes, psicòlegs, enginyers, biòlegs, geòlegs o sociòlegs, entre d'altres), ha realitzat diverses trobades que han culminat amb la publicació de l'informe Automòbil i Medi ambient. Quan ser verd surt a compte: l'hora del consumidor i de la tecnologia, elaborat a partir de les diferents ponències presentades pels seus membres.
L'informe presenta les conclusions i recomanacions entorn d'aquesta problemàtica, amb l'objectiu últim de promoure un grup de treball al Parlament sobre aquest tema i detectar camps d'actuació tant per part de l'Administració, com dels fabricants i dels usuaris.
Les emissions de CO2 procedents de l'automòbil han crescut a Espanya d'una forma molt destacada: prop d'un 80% entre 1990 i 2006 a un ritme superior a la mitjana del 50%, i molt per sobre del 15% que el Protocol de Kyoto marcava per a Espanya en l'horitzó del 2010.
Conclusions
L'informe està compost de dos documents: un informe de síntesi i un resum executiu que inclou una sèrie de mesures per reduir l'impacte mediambiental de l'automòbil.
Aquestes mesures es divideixen en tres categories:
- Tipus fiscal: modificació de l'impost de circulació, igualació de l'impost d'hidrocarburs per a gasolina i dièsel, incentius en la demanda de cotxes i en la producció de filtres de partícules i fixació d'un preu per a emissions de carboni.
- Tipus regulador: impuls d'una llei de mobilitat sostenible, fixació d'estàndards de consum i emissions de CO2, incorporació de les tècniques de conducció eficient (ecodriving) al procés de formació de nous conductors i impuls de mesures de gestió de la demanda de mobilitat.
- Altres: avaluació de l'impacte mediambiental dels programes públics de compra de vehicles, promoció de mitjans de transport alternatius i foment de programes d'investigación.no estan censats a la ciutat (vehicles externs).
El RACC proposa que els continguts de l'informe serveixin de base per a l'articulació, a nivell parlamentari, d'un debat que permeti la discussió i, eventualment, l'impuls de les actuacions proposades.
Vídeo: Automòbil i medi ambient
Més informació
Informe de síntesi. Automòbil i Medi ambient. Quan ser verd surt a compte: l’hora del consumidor
Resum executiu i propostes d’acció. Automòbil i Medi ambient. Quan ser verd surt a compte: l’hora del consumidor