Informe. L’impacte ambiental del transport, fets i xifres

Article que analitza l'estat actual de la qüestió a Europa i quines són les mesures previstes a mitjà i llarg termini per a mitigar l'impacte ambiental del transport.

26/03/2013


Objectius

El repte ambiental està cada dia més present en l'agenda social. El desenvolupament constant de l'economia genera benestar, però alhora provoca desequilibris importants; un d'ells és, sens dubte, l'impacte d'aquesta activitat sobre el medi ambient.
 
El transport com a part de l'activitat humana és responsable d'una part significativa d'aquest impacte ambiental que presenta un doble vessant. D'una banda, les emissions creixents de gasos d'efecte hivernacle, que afecten directament al canvi climàtic. De l'altra, les emissions més directament relacionades amb els nivells de qualitat de l'aire i, per tant, d'incidència directa sobre la salut humana.
 
L'article analitza l'estat actual de la qüestió tant a Europa com a Espanya, i quines són les mesures previstes a mitjà i llarg termini per a mitigar l'impacte ambiental del transport. En concret, s'analitzen els paràmetres següents:

  • Evolució de les emissions de gasos d'efecte hivernacle a la UE, tant en l'àmbit general com les relacionades amb el transport
  • Impacte de diversos mitjans de transport en les emissions contaminants
  • Evolució de les emissions de gasos d'efecte hivernacle relacionades amb el transport a Espanya i comparativa amb l'objectiu fixat per al 2050. 
  • Anàlisi dels diversos gasos contaminants a Espanya.

Conclusions

Un cop analitzats els indicadors esmentats i els objectius fixats per diverses institucions per als propers anys, l'article assenyala les conclusions següents:

  • Les alternatives per a intervenir sobre el sistema de transport són molt variades i no hi ha una solució única per al problema
  • Entre les solucions per a avançar cap a una mobilitat més sostenible semblen inevitables la necessitat de reduir el cost ambiental de fer servir el vehicle privat a partir de dos aspectes bàsics:

    • La reducció del nombre de vehicles–quilòmetre recorreguts
    • Millora de l'eficiència energètica de cada quilòmetre recorregut
  • Per a la reducció del nombre de quilòmetres recorreguts són fonamentals les polítiques que afavoreixin el canvi de mitjà, la densitat i l'eficàcia del transport urbà o metropolità, l'existència d'esquemes innovadors alternatius al vehicle privat (cotxe multiusuari, o car-sharing), el foment dels desplaçaments a peu o en bicicleta, polítiques de preus dissuasius de la mobilitat privada o la regulació i limitació del trànsit
  • Per a la millora de l'eficiència són clau des del canvi d'actituds personals en la conducció fins a l'impacte de la innovació i el canvi tecnològic sobre les formes de mobilitat

A l'últim, indica la importància que poden prendre en aquest objectiu els sistemes de transport intel·ligent basats en noves tecnologies de comunicació i informació, i també l'evolució dels vehicles amb combustibles alternatius.