Informe. Propostes del RACC per millorar la qualitat de l’aire
Davant les restriccions de trànsit a l'àrea metropolitana de Barcelona, el RACC ha realitzat diverses accions de comunicació per oferir informació pràctica als usuaris i proposar mesures addicionals a les administracions.
01/12/2017
Objectius
Entre finals de desembre de 2016 i els primers mesos de 2017, la Generalitat de Catalunya i l'AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) van anunciar mesures que contemplen diferents restriccions de circulació per als turismes i les furgonetes més antics durant els episodis de major contaminació, i totes les jornades laborables a partir de 2020.
Davant l'entrada en vigor de la normativa de restriccions de trànsit a l'àrea metropolitana de Barcelona –a partir de l'1 de desembre de 2017–, el RACC ha realitzat diverses accions de comunicació per oferir informació pràctica als usuaris i proposar mesures correctives i addicionals a les administracions que compensin els usuaris més afectats per aquestes restriccions.
Segons un estudi del RACC, presentat al setembre de 2017, el 20% del parc que circula habitualment per l'AMB no disposa d'etiqueta de la DGT (models més contaminants) i, per tant, no podrà circular en episodis de contaminació. L'estudi estima en més de 130.000 els vehicles que patirán el veto (unes 150.000 persones).
Propostes
El RACC recolza les restriccions als vehicles més contaminants però, en línia amb les propostes presentades els últims anys a diverses administracions, considera que són necessàries mesures addicionals, que han de donar-se en paral·lel. Entre d'altres aspectes, aquestes mesures es dirigeixen principalment a garantir la mobilitat obligada dels ciutadans, tant per desplaçar-se per anar a treballar, com per accedir als serveis sanitaris o a centres educatius o universitaris.
La proposta del Club es resumeix en els següents punts::
- Invertir el nou impost de CO2, previst per la Generalitat de Catalunya, en ajudes als propietaris per renovar els vehicles afectats per les restriccions.
- Harmonitzar mesures entre administracions (actualment conviuen dues regulacions diferents).
- Vincular l'impost de circulació al grau de contaminació dels vehicles.
- Equilibrar l'impost d'hidrocarburs entre gasoil i gasolina.
- Millorar la xarxa de Rodalies i potenciar els Park&Ride.
- Implantar carrils BUS-VAO i senyalització variable en tots els accessos a Barcelona.
- Aplicar les restriccions també als vehicles pesats, per ser més contaminants i realitzar més quilòmetres diaris.
- Permetre excepcions per a vehicles amb tres o més ocupants.
El RACC ha donat a conèixer aquestes mesures mitjançant el blog del Club i un anunci publicat en premsa el mateix dia de l'entrada en vigor de les mesures proposades per l'Ajuntament.