Informe: Reducció del límit màxim de velocitat a 110 km/h
El RACC considera que el resultat net de la mesura no serà positiu, ja que els beneficis són molt limitats i els costos, elevats.
04/03/2011
Objectius
Quant a la mesura anunciada pel Govern de reduir el límit màxim de velocitat a 110km/h, el RACC exposa el seu posicionament i proposa algunes recomanacions. Com a ferm defensor de l'ús racional de l'automòbil, entén i comparteix la preocupació del Govern d'introduir mesures d'eficiència energètica que alleugin l'import de la factura energètica amb els països productors de petroli en una situació excepcional de tensió.
Aquesta política, malgrat tot, ha de ser rigorosa, consistent i transparent, ja que només així serà possible prendre mesures que permetin aconseguir els fins perseguits.
Conclusions
- Els beneficis de la mesura són molt dubtosos, sobretot si es tenen en compte els costos que comporta
- La mesura es presenta com a temporal, però sembla dissenyada per a ser permanent
- Més enllà de la conjuntura actual, és urgent posar en marxa una política d'estalvi energètic de llarg termini i que cerqui la complicitat amb l'usuari
El RACC considera que aquesta mesura no resultarà positiva pels motius següents:
- No se centra a atacar aquelles situacions de conducció on el consum és més alt perquè els estalvis potencials es troben sobretot a la part de la corba on les velocitats són més baixes
- No afectarà gaires dels vehicles que més contaminen: els que circulen per zones urbanes, per vies convencionals o els vehicles pesants que circulen per autovies i autopistes; tampoc els automòbils que circulen per autopistes i autovies en situació de congestió
- Els resultats presentats seran molt limitats: en un escenari molt favorable, suposarà una reducció màxima entre el 10 i el 15% del consum unitari i que afectarà com a màxim un 20% del total dels quilòmetres recorreguts en automòbil a Espanya. Això implica que l'estalvi estimat se situarà previsiblement en un màxim del 2% del consum que fan els automòbils a Espanya
- Es presenta com a temporal, però sembla dissenyada per a ser permanent
- En una conjuntura adversa, els usuaris ja estan reduint el consum de carburant
Recomanacions
Si finalment s'aplica a la mesura el RACC requereix:
- Que sigui realment temporal i s'estableixi un termini de caducitat i criteris sobre quan eliminar-la (com el preu de petroli o el tipus de canvi)
- Que es facin públiques regularment (cada mes / trimestre) el nombre i la quantitat de multes que s'imposen per la nova normativa, i el lloc on s'imposen
- Que s'asseguri la deguda qualitat de la nova senyalització, en termes de visibilitat, resistència al vandalisme, resistència a la meteorologia, etc.
També recomana que hi hagi una política d'estalvi energètic de llarg termini que sigui predictible, eficient i compti amb la complicitat de l'usuari. A més, proposa algunes idees senzilles que permeten un estalvi en consum de combustible:
- Correcta pressió dels pneumàtics: 3%
- Pes de càrrega (100 kg addicionals): 7%
- Finestres tancades: 5%
- Aire condicionat: 10%
- Enllumenat vehicle: 3%
- Vidre tèrmic: 2%
- Tècniques conducció eficient: 5-10%