Informe: Reducció del límit màxim de velocitat a 110 km/h

El RACC considera que el resultat net de la mesura no serà positiu, ja que els beneficis són molt limitats i els costos, elevats.

04/03/2011


Objectius

Quant a la mesura anunciada pel Govern de reduir el límit màxim de velocitat a 110km/h, el RACC exposa el seu posicionament i proposa algunes recomanacions. Com a ferm defensor de l'ús racional de l'automòbil, entén i comparteix la preocupació del Govern d'introduir mesures d'eficiència energètica que alleugin l'import de la factura energètica amb els països productors de petroli en una situació excepcional de tensió.

Conclusions

  • Els beneficis de la mesura són molt dubtosos, sobretot si es tenen en compte els costos que comporta
  • La mesura es presenta com a temporal, però sembla dissenyada per a ser permanent
  • Més enllà de la conjuntura actual, és urgent posar en marxa una política d'estalvi energètic de llarg termini i que cerqui la complicitat amb l'usuari 

El RACC considera que aquesta mesura no resultarà positiva pels motius següents: 

  1. No se centra a atacar aquelles situacions de conducció on el consum és més alt perquè els estalvis potencials es troben sobretot a la part de la corba on les velocitats són més baixes
  2. No afectarà gaires dels vehicles que més contaminen: els que circulen per zones urbanes, per vies convencionals o els vehicles pesants que circulen per autovies i autopistes; tampoc els automòbils que circulen per autopistes i autovies en situació de congestió
  3. Els resultats presentats seran molt limitats: en un escenari molt favorable, suposarà una reducció màxima entre el 10 i el 15% del consum unitari i que afectarà com a màxim un 20% del total dels quilòmetres recorreguts en automòbil a Espanya. Això implica que l'estalvi estimat se situarà previsiblement en un màxim del 2% del consum que fan els automòbils a Espanya
  4. Es presenta com a temporal, però sembla dissenyada per a ser permanent
  5. En una conjuntura adversa, els usuaris ja estan reduint el consum de carburant 

Recomanacions

Si finalment s'aplica a la mesura el RACC requereix: 

  1. Que sigui realment temporal i s'estableixi un termini de caducitat i criteris sobre quan eliminar-la (com el preu de petroli o el tipus de canvi)
  2. Que es facin públiques regularment (cada mes / trimestre) el nombre i la quantitat de multes que s'imposen per la nova normativa, i el lloc on s'imposen
  3. Que s'asseguri la deguda qualitat de la nova senyalització, en termes de visibilitat, resistència al vandalisme, resistència a la meteorologia, etc.

També recomana que hi hagi una política d'estalvi energètic de llarg termini que sigui predictible, eficient i compti amb la complicitat de l'usuari. A més, proposa algunes idees senzilles que permeten un estalvi en consum de combustible:

  • Correcta pressió dels pneumàtics: 3%
  • Pes de càrrega (100 kg addicionals): 7%
  • Finestres tancades: 5%
  • Aire condicionat: 10%
  • Enllumenat vehicle: 3%
  • Vidre tèrmic: 2%
  • Tècniques conducció eficient: 5-10%