Anàlisi. Llums i ombres de l’evolució de l’accidentalitat a Espanya (2000-2010)
L'anàlisi de deu anys del programa EuroRAP a Espanya recull que el risc de patir un accident mortal o greu a la xarxa de carreteres de l'Estat (RCE) ha disminuït un 67% en aquest període.
27/09/2012
Objectius
EuroRAP és un consorci europeu independent que analitza l'índex de risc de la xarxa viària, relacionant l'accidentalitat greu i mortal d'un tram de via amb la seva intensitat mitjana diària de trànsit (IMD). D'aquesta forma es calcula el risc d'accident en un tram en funció de la quantitat de vehicles que circulen pel mateix.
L'objectiu final de l'estudi és, en definitiva, que l'usuari disposi d'una guia del risc de la carretera per la qual circula, perquè pugui adaptar la seva conducció a les condicions de la via. També proporciona a les administracions la informació necessària per determinar les prioritats d'actuació a la xarxa viària
L'anàlisi de la RCE per part de EuroRAP cobreix aproximadament el 40% dels accidents amb morts i ferits greus de les carreteres espanyoles. A la xarxa analitzada circula el 52% del tràfic total de les carreteres d'Espanya..
Conclusions
L'anàlisi dels resultats d'aquests deu anys de EuroRAP a Espanya conclou:
- En el període 2000-2010, el risc de patir un accident mortal o greu a la RCE ha disminuït al voltant d'un 67%. Això suposa que, de forma agregada, la RCE ha passat de tenir un nivell de risc moderat a un nivell baix.
- Aquesta reducció del nivell de risc es deu, en part, a una millora de les infraestructures viàrie. Entre altres qüestions, per una major qualitat de la infraestructura (disseny, manteniment, etc.) i el transvasament de trànsit des de vies convencionals a vies d'alta capacitat.
- La millora general del nivell de risc de la RCE ha conviscut amb diferencials molt importants del nivell de risc segons el tipus de via. En 2010, encara que el nivell de risc mitjà de les vies convencionals era baix, se situava gairebé tres vegades per sobre del nivell de risc de les vies d'alta capacitat (que era molt baix).
- L'evolució del risc en la RCE per CCAA ha estat dispar en els últims anys. Per exemple, la probabilitat de morir en accident de trànsit a Castella-Lleó és 2,5 vegades més alta que a Madrid.