Article: Clarobscurs en el balanç d’accidentalitat viària

Article que analitza amb detall les dades de la DGT sobre sinistralitat viària per a determinar les causes de la dificultat de mantenir els èxits aconseguits des de finals dels vuitanta.

21/01/2015


Objectius

El 2014 es van registrar 1.131 víctimes mortals a les vies interurbanes espanyoles, xifra que suposa un descens molt modest de la mortalitat a la carretera: tres persones menys que el 2013 (reducció del 0,3%). Aquestes xifres signifiquen també un alteració brusca i inesperada de la tendència a la disminució sostinguda dels darrers anys.
 
Per a determinar els aspectes principals a millorar per a recuperar el ritme de reducció de víctimes mortals registrat en l'última dècada, es van analitzar les dades següents:

  • Evolució del nombre de morts a carretera a Espanya en diversos períodes
  • Comparativa europea de taxa de mortalitat per mort a la carretera
  • Víctimes mortals per tipus de via, tipus d'accident i tipus de vehicle

Valoració

Les dades analitzades assenyalen que:

  • La millora espectacular dels darrers anys ha permès que Espanya es trobi entre els països del món amb menys risc relatiu de patir un accident mortal
  • Les xifres del 2014 van ser un senyal d'alerta: la reducció del 0,3% en la xifra de víctimes mortals suposa el pitjor resultat des del 2003
  • Les víctimes mortals en carreteres convencionals van augmentar notablement, un 3,7% respecte dels descensos del 9,8% a les autopistes de peatge i del 13,7% a autovies

Conclusions

L'anàlisi de les xifres proporcionades per la DGT permet determinar una sèrie d'aspectes que poden ser corregits amb les polítiques públiques adequades, tant sobre les infraestructures com sobre els vehicles i les persones:

  • Millores en les infraestructures: pacificació del trànsit a les vies convencionals, redirecció del trànsit pesant de vies convencionals a autovies i polítiques de manteniment més preventives que reactives.
  • Millores en el parc de vehicles: davant l'increment de l'accidentalitat de furgonetes i ciclistes, emprendre accions específiques de control i informació sobre el factor humà i la renovació dels vehicles. De manera general, eliminació de l'impost de matriculació, que entorpeix la renovació del parc.
  • Accions sobre els conductors: estudi de l'efecte de l'envelliment de la població sobre l'accidentalitat.