Auditoria: Qualitat de les travesseres urbanes a l’Aldea, Bàscara, Bellcaire d’Urgell i Vallirana
Les travesseres urbanes de l'Aldea, Vallirana i Bellcaire no aproven l'última auditoria RACC duta a terme per a analitzar la qualitat d'aquestes infraestructures urbanes.
19/03/2014
Objectius
Aquesta auditoria forma part de les anàlisis de travesseres urbanes que la Fundació RACC du a terme regularment amb l'objectiu d'avaluar la compatibilitat necessària entre la funció urbana que aquestes vies desenvolupen per als residents i la funció que tenen per a aquells usuaris que les transiten com a vies de pas de recorreguts interurbans.
Aquesta avaluació s'ha realitzat en una nova selecció representativa de les travesseres urbanes de Catalunya: l'Aldea (N-340), Bàscara (N-II), Bellcaire d'Urgell (C-53) i Vallirana (N-340).
L'auditoria valora quatre aspectes bàsics de les travesseres:
- Mobilitat (35% de la valoració final): el grau de servei per als usuaris dels diferents mitjans de transport que conviuen en una travessera urbana, com ara vianants, transport privat –inclosos motos i bicicletes– i transport públic
- Seguretat viària (50%): el grau de seguretat viària disponible al llarg de la travessera a partir dels elements emprats, la seva coherència i el grau de protecció, especialment envers els usuaris més vulnerables
- Adequació urbana (15%): la integració de la carretera dins la trama urbana, segons l'existència d'aspectes propis en l'àmbit urbà i les afectacions del trànsit
- Intensitat del trànsit de vehicles pesants: es penalitza negativament la nota obtinguda en cas de valors elevats de trànsit pesant a la travessera
Valoració
La valoració conjunta de les quatre travesseres urbanes analitzades és de 44 punts sobre un màxim de 100:
- La mobilitat és el factor amb millor valoració per les facilitats d'ús del transport públic i, en alguns casos, l'afavoriment de la mobilitat de vianants
- Ni la seguretat viària ni l'adequació urbana presenten resultats satisfactoris
- Es detecta marge de millora en el compliment de la velocitat màxima i les característiques de la infraestructura no aporten paràmetres que puguin col·laborar en una reducció de risc d'accidentalitat
El RACC considera que hi ha un marge molt ampli de millora per a aconseguir una major integració de les travesseres en la trama urbana.
Conclusions
Les conclusions indiquen que només Bàscara aprova l'auditoria, amb una puntuació de 53,5 sobre 100. L'Aldea obté la pitjor valoració, amb 35 punts, seguida de Bellcaire d'Urgell (37,5) i Vallirana (48).
L'estudi identifica els següents aspectes que cal millorar en tots quatre casos:
- Els problemes principals de mobilitat tenen a veure amb els serveis proporcionats als vianants (voreres estretes, manca de semàfors als passos de vianants). En general, la dotació de parades de transport públic és adequada per a la mida de les poblacions, malgrat la mala accessibilitat
- A pràcticament totes les travesseres hi ha més d'un 10% de conductors que superen la velocitat màxima establerta. L'excepció és Vallirana, on el percentatge de conductors infractors és gairebé nul
- Només la travessera de Vallirana disposa de portes d'entrada que fan funcions de transició a la zona urbana. A tres de les quatre travesseres es detecta una manca de carrils de gir a l'esquerra que permetin la circulació a la travessera
- L'elevada circulació de camions en trànsit de pas multiplica els problemes de mobilitat de tots els mitjans de transport, augmenta les situacions de risc i suposa una major contaminació acústica