Auditoria: Qualitat de les travesseres urbanes a Miami Platja, Ponts, Pineda de Mar i Olot

La travessera d'Olot (av. de Sant Jordi) és l'única que aprova aquesta nova auditoria RACC sobre travesseres urbanes; suspenen Miami Platja (N-340), Ponts (C-12) i Pineda de Mar (N-II).

17/02/2015


Objectius

Aquesta auditoria forma part de les anàlisis de travesseres urbanes que la Fundació RACC du a terme regularment amb l'objectiu d'avaluar la compatibilitat necessària entre la funció urbana que aquestes vies desenvolupen per als residents i la funció que tenen per a aquells usuaris que les transiten com a vies de pas de recorreguts interurbans.

Aquesta avaluació s'ha realitzat en una nova selecció representativa de les travesseres urbanes de Catalunya: Miami Platja (N-340), Ponts (C-12), Pineda de Mar (N-II) i Olot (av. de Sant Jordi).
 
L'auditoria valora quatre aspectes bàsics de les travesseres: 

  • Mobilitat (35% de la valoració final): el grau de servei per als usuaris dels diferents mitjans de transport que conviuen en una travessera urbana, com ara vianants, transport privat –inclosos motos i bicicletes– i transport públic
  • Seguretat viària (50%): el grau de seguretat viària disponible al llarg de la travessera a partir dels elements emprats, la seva coherència i el grau de protecció, especialment envers els usuaris més vulnerables
  • Adequació urbana (15%): la integració de la carretera dins la trama urbana, segons l'existència d'aspectes propis en l'àmbit urbà i les afectacions del trànsit
  • Intensitat del trànsit de vehicles pesants: es penalitza negativament la nota obtinguda en cas de valors elevats de trànsit pesant a la travessera  

Conclusions

Aquesta edició de l'estudi ha tornat a evidenciar la necessitat de millorar aquestes infraestructures: de les quatre travesseres analitzades, només Olot ha obtingut un aprovat, mentre que suspenen Miami Platja, Ponts i Pineda de Mar. La valoració conjunta de les quatre travesseres és de 50 punts sobre un màxim de 100.

L'auditoria destaca, a mode de conclusió, els següents aspectes de cada travessera: 

  • Olot: bona adequació a les característiques urbanes. Es podria disminuir el volum de trànsit amb una millora de la connexió entre la C-37 i la variant del municipi
  • Miami Platja: absència de mobilitat segura per als vianants i poca adequació urbana de la via
  • Pineda de Mar (travessera de la N-II): volum molt alt de trànsit degut a la inexistència d'una alternativa gratuïta de la via. La manca de passos a nivell dificulta la mobilitat i genera conflictes en els mitjans de transport
  • Ponts: inexistència d'elements de moderació del trànsit i d'adequació urbana. Una major integració de la travessera en la trama urbana incentivaria el comerç al municipi