Auditoria. Qualitat de les travesseres urbanes a municipis de Tarragona

La setena auditoria sobre la qualitat de travesseres urbanes ha analitzat les vies de vuit municipis de la província de Tarragona. Assenyala que les principals deficiències són una il·luminació insuficient i les voreres estretes, i Vilafortuny obté la segona millor nota de les 36 travesseres avaluades des del 2011 a tota Catalunya.

08/04/2019


Objectius

Aquesta auditoria forma part de l'anàlisi de travesseres urbanes que la Fundació RACC du a terme regularment amb l'objectiu d'avaluar la compatibilitat necessària entre la funció urbana que aquestes vies desenvolupen per als residents i la funció que tenen per a aquells usuaris que les transiten com a vies de pas de recorreguts interurbans.

La present avaluació s'ha realitzat en un nova selecció representativa de les travesseres urbanes de Catalunya. En aquest cas, de diversos municipis de la província de Tarragona: Valls, Tortosa, Torredembarra, Vila-seca, Alcanar, Vilafortuny, Ascó i Corbera d’Ebre.

L'auditoria valora quatre aspectes bàsics de les travesseres: 

  • Mobilitat (35% de la valoració final): el grau de servei per als usuaris dels diferents mitjans de transport que conviuen en una travessera urbana, com ara vianants, transport privat –inclosos motos i bicicletes– i transport públic
  • Seguretat viària (50%): el grau de seguretat viària disponible al llarg de la travessera a partir dels elements emprats, la seva coherència i el grau de protecció, especialment envers els usuaris més vulnerables
  • Adequació urbana (15%): la integració de la carretera dins la trama urbana, segons l'existència d'aspectes propis en l'àmbit urbà i les afectacions del trànsit
  • Intensitat del trànsit de vehicles pesants: es penalitza negativament la nota obtinguda en cas de valors elevats de trànsit pesant a la travessera  

Conclusions

Les principals conclusions d'aquesta edició de l'estudi assenyalen que una il·luminació insuficient i les voreres estretes són les principals deficiències de les travesseres urbanes de Tarragona. A més, els resultats indiquen:

  • Corbera d’Ebre (41 punts sobre 100) i Ascó (44 punts) suspenen l’auditoria, amb tan sols dues estrelles RACC de les cinc possibles.
  • Vilafortuny, amb 71,5 punts sobre 100 i quatre estrelles RACC, obté la segona millor nota entre les 36 travesseres avaluades des del 2011 a tot Catalunya.
  • En conjunt, les vuit travesseres que s’han estudiat enguany reben bona nota en mobilitat i en la integració de la via en l’àmbit urbà, però han de millorar molt en l’apartat de seguretat viària.

Més informació a la documentació adjunta.

Comparativa històrica

Des de l'any 2011, el RACC ha analitzat 36 travesseres urbanes de Catalunya, amb les següents conclusions generals:

  • No s'observa un canvi substancial en el tractament d'aquestes vies, que d'altra banda presenten un risc elevat d'accident (representen el 10% dels quilòmetres de la xarxa i concentren el 20% d'accidents greus i mortals).
  • Avui, no existeix una estadística pública diferenciada que permeti realitzar un seguiment i estudi específic d'aquestes vies, malgrat la seva accidentalitat elevada.
  • Hi ha una manca de recursos a l'hora de realitzar actuacions per millorar les travesseres i s'haurien d'establir dotacions per facilitar la integració d'aquests trams de carretera en els municipis pels quals passen, i posar en relleu la seva funció urbana per a la millora de la qualitat de vida dels veïns.
  • En general, les travesseres analitzades presenten un marge ampli de millora, tot i que cal tenir en compte que les característiques urbanes (amplària disponible, nombre d'encreuaments, presència d'infraestructures com vies de tren…) condicionen les actuacions recomanades i incideixen en la seva valoració.