Auditoria: Qualitat de les travesseres urbanes d’Altafulla, Celrà, Cubelles, el Masnou i Monistrol

L’auditoria de les travesseres urbanes d’Altafulla, Celrà, Cubelles, el Masnou i Monistrol indica que hi ha un marge important de millora. Les travesseres del Masnou i Monistrol no arriben al mínim exigit.

15/05/2013


Objectius

Aquesta auditoria forma part de les anàlisis de les travesseres urbanes que la Fundació RACC fa regularment amb l’objectiu d’avaluar la compatibilitat necessària entre la funció urbana que aquestes vies desenvolupen per als residents i la funció que tenen per a aquells usuaris que la transiten com a vies de pas de recorreguts interurbans.

Aquesta avaluació s’ha dut a terme en una nova selecció representativa de les travesseres urbanes de Catalunya: Altafulla (N-340), Celrà (C-66), Cubelles (C-66), el Masnou (N-II) i Monistrol (C-55).

L’auditoria valora quatre aspectes bàsics de les travesseres:: 

  • Mobilitat (35% de la valoració final): el nivell de servei per als usuaris dels diversos mitjans de transport que conviuen en una travessera urbana, com ara vianants, transport privat, incloent motos i bicicletes, i transport públic.
  • Seguretat viària (50%): el grau de seguretat viària disponible al llarg de la travessera a partir dels elements emprats, la seva coherència i el grau de protecció, especialment envers els usuaris més vulnerables.
  • Adequació urbana (15%): la integració de la carretera dins la trama urbana segons l’existència d’aspectes propis en l’àmbit urbà i les afectacions del trànsit.
  • Intensitat del trànsit de vehicles pesants: es penalitza negativament la nota obtinguda en cas de valors elevats de trànsit pesant a la travessera.  

Valoració

La valoració conjunta de les quatre travesseres urbanes analitzades és de 57 punts sobre un màxim de 100:

  • Els aspectes de seguretat viària són els millor valorats, seguits dels d’adequació urbana i els d’integració dels diferents mitjans de transport.
  • Hi ha encara molt poca homogeneïtat dels criteris d’aplicació, malgrat d’alguns esforços duts a terme per les administracions.
  • La preocupació per proporcionar més permeabilitat dels vianants ubicant el major nombre possible de passos només s’observa en la meitat dels casos analitzats, malgrat que es tracta d’un aspecte fonamental de la funció urbana.

Conclusions

Els resultats mostren una única travessera amb 4 estrelles (Altafulla), mentre que n’hi ha dues amb 3 estrelles (Celrà i Cubelles) i dues més amb només 2 estrelles (el Masnou i Monistrol).

L’estudi identifica els aspectes que cal millorar de manera general:

  • Cal adequar els passos de vianants a les necessitats reals, no deixant com a única opció els passos subterranis (casos de Monistrol i el Masnou).
  • És necessari un ús més generalitzat de portes d’entrada (rotondes, per exemple) que facilitin als conductors la percepció d’entrar en un entorn urbà, on conviuen diversos mitjans de transport.
  • Es troba a faltar també un ús més generalitzat de carrils de gir a l’esquerra, que contribueixen a millora la fluïdesa del trànsit i evitar accidents, principalment d’assetjament.
  • No és habitual l’existència de carril bici a les travesseres analitzades. La manca d’espai o la indisciplina d’estacionament dificulten aquesta infraestructura.