Auditoria. Senyalització dels límits de velocitat a les carreteres catalanes
L'anàlisi dels límits de velocitat de les vuit vies catalanes més transitades conclou amb una proposta de revisió de la senyalització dels límits.
06/07/2016
Objectius
La DGT, a la modificació prevista del Reglament General de Circulació, contempla el canvi dels límits de velocitat de les carreteres i autovies per adequar-los al nivell de risc de les diferents vies.
El RACC ha desenvolupat un protocol dirigit a reconèixer la idoneïtat i el nivell de qualitat de la senyalització de la velocitat màxima de circulació. Amb aquesta anàlisi es pretén motivar les administracions o les entitats competents a realitzar actuacions de millora de la seguretat viària i adequar un sistema de senyalització segur i al mateix temps creïble per als usuaris.
La valoració es realitza mitjançant l'anàlisi de tres factors:
- Morfologia de la via: s'analitza si la velocitat màxima establerta s'adequa a les característiques morfològiques de la via (traçat, pendents, amplada de carrils i vorals, etc.).
- Senyalització: es valora si la senyalització vertical és suficient (freqüència de senyalització), és visible i es troba en bon estat de manteniment.
- Comportament dels usuaris: s'avalua si els conductors compleixen el límit de velocitat màxima establert. Un alt nivell d'incompliment revela inconsistències (el límit no està ben definit o bé no té senyalització adequada).
L'auditoria ha analitzat els límits de velocitat actuals a diferents trams de les vuit vies catalanes més transitades: C-32 sud, A-2, C-17, C-65/C-31, N-340, C-14, C-13 i C-37. S'han analitzat un total de 407 quilòmetres de via, 293 senyals de límit de velocitat i 19 senyals d'avís de radar.
Conclusions
Entre les principals deficiències detectades per l'estudi en la senyalització dels límits de velocitat destaquen:
- Absència de senyalització del límit a les incorporacions.
- Trams llargs sense senyalitzar.
- Incoherència entre la morfologia de la via i el límit.
- Deficiències en la senyalització del límit de velocitat que acompanya el senyal indicatiu de radar.
Els resultats obtinguts mostren un important marge de millora amb una puntuació mitjana de només un 59,4% sobre la nota màxima. A més, es detecta una absència d'homogeneïtat en els criteris de senyalització de velocitat, amb grans diferències en les puntuacions obtingudes en funció de la via.
Recomanacions
El RACC recomana a les administracions realitzar actuacions de millora de la seguretat viària i adequar un sistema de senyalització segur i al mateix temps creïble per als usuaris. Entre les recomanacions més específiques cal destacar:
- Estudi de l'increment del límit de velocitat en alguns trams de la carretera C-31 (Llagostera-Palafrugell).
- Estudiar la reducció del límit de velocitat en alguns trams de les vies C-13 (Alcoletge-Tremp), C-14 (Reus-Tàrrega), C-17 (Montcada-Vic) i N-340 (Alcanar-Cambrils), tot i que es pot mantenir el límit actual si es fa una reordenació d'accessos i es milloren les condicions d'incorporació.
-
Homogeneïtzar els criteris segons els tipus de via i realitzar una campanya d'adequació de la senyalització de límits de velocitat, garantint els següents aspectes:
- Duplicar els senyals als dos costats de la via perquè es puguin veure en cas d'avançament.
- Afegir sempre la limitació de velocitat al senyal d'avís de radar.
- Reforçar la freqüència de senyalització del límit de velocitat.
- Instal·lar un senyal informatiu del límit de velocitat a totes les incorporacions a la via.