Auditoria. Senyalització d’orientació interurbana a València
La senyalització interurbana a València obté una bona valoració, amb un grau notable de manteniment i aspectes millorables en continuïtat i comprensió.
06/04/2011
Objectius
L’anàlisi s’engloba en la col·lecció "Auditories de mobilitat", que té l’objectiu de detectar si la senyalització d’orientació compleix les funcions bàsiques per a les quals va ser dissenyada. Per això, s’analitzen rutes que uneixen punts estratègics del municipi.
Les auditories de senyalització d’orientació urbana analitzen els quatre aspectes següents:
- Continuïtat (40% de la valoració final): que qualsevol persona pugui arribar a la seva destinació seguint les indicacions sense perdre’s pel camí.
- Comprensió (30%): que l’usuari entengui el missatge que està senyalitzat.
- Visibilitat (25%): que els senyals i el seu contingut siguin perfectament visibles.
- Manteniment (5%): que la senyalització estigui en bon estat de conservació.
L’auditoria ha analitzat 19 itineraris amb punts d’origent a les entrades i sortides principals de la ciutat i punts de destinació a l’aeroport de Manises, El Saler, la Fira de Mostres, el port i el centre de la ciutat.
Conclusions
L’estudi assenyala que la senyalització d’orientació a la zona metropolitana de València és satisfactòria, malgrat que s’hi identifiquen aspectes millorables com la continuïtat i la comprensió.
Les conclusions indiquen els següents aspectes específics de millora:
- Es comença a senyalitzar a una distància massa propera a la destinació, amb problemes de continuïtat en algun itinerari específic.
- Es detecten majors problemes de senyalització en els itineraris transversals (Torrent-Paterna-Manises).
- Hi ha tendència a sobreinformar en un pateix panell o senyal.
- El manteniment de la senyalització és bo, malgrat que hi ha casos de senyals semidesmantellats o duplicats.
- No hi ha senyalització relativa a aparcaments d’enllaç i únicament se senyalitzen els aparcaments de la Fira de Mostres.
- Hi ha senyalització variable, però en general es limita a oferir els temps de viatge a diferents destinacions, i no ofereix el temps d’itineraris alternatius.
Recomanacions
L’estudi inclou una sèrie de recomanacions sobre els aspectes principals a millorar:
- Revisar la senyalització per a evitar duplicacions i reparar els senyals que estan en mal estat.
- Vetllar per una integració correcta entre la senyalització interurbana i urbana.
- Millorar els itineraris corresponents a la Fira de Mostres, El Saler i el port.
- Integrar a la senyalització interurbana la senyalització referent a la Ciutat de les Arts i les Ciències.
- Dissenyar una senyalització específica per a les zones de transició entre autovia i carretera i, sobretot, entre autovia i zona urbana.
- Afavorir la implantació de pòrtics per a evitar així els problemes que es generen quan els senyals estan a la dreta i n’obstaculitzen la visió els vehicles pesants.
- Implantar informació de senyalització variable als accessos a l’àrea metropolitana per a indicar temps d’itineraris alternatius.
- Fer un pla d’aparcaments d’enllaç, reforçat amb la senyalització d’orientació corresponent.