Auditoria. Senyalització d’orientació urbana a Lleida

L'anàlisi de la senyalització de 100 itineraris a la ciutat de Lleida conclou que aquest aspecte obté un aprovat just. La continuïtat, el factor més deficient.

08/04/2016


Objectius

Aquesta anàlisi s’engloba dins la col·lecció “Auditories de mobilitat”, que té com a objectiu detectar si la senyalització d’orientació compleix les funcions bàsiques per a les quals va ser dissenyada. Amb aquesta finalitat, s’analitzen rutes que uneixen punts estratègics del municipi.

Les auditories de senyalització d’orientació urbana analitzen els quatre aspectes següents:

  • Continuïtat (40% de la valoració final): que qualsevol persona pugui arribar a la seva destinació seguint les indicacions sense perdre’s pel camí
  • Comprensió (30%): que l’usuari entengui el missatge que està senyalitzat
  • Visibilitat (25%): que els senyals i el contingut d’aquests siguin perfectament visibles
  • Manteniment (5%): que la senyalització estigui en bon estat de conservació

Conclusions

Segons els resultats de l’auditoria, la senyalització d’orientació urbana a Lleida obté una puntuació de 3 estrelles RACC (50,5 punts sobre 100). Les conclusions generals indiquen el següent:

  • La continuïtat és el factor més deficient. Aquest factor ha estat penalitzat per l’absència de senyals en llocs estratègics i per la tendència a iniciar la senyalització massa a prop de la destinació final
  • La visibilitat és l’aspecte amb una millor valoració, malgrat que hi ha alguns paràmetres que cal millorar
  • La implementació d’un gran nombre de destinacions a cada senyal provoca un problema de comprensió rellevant, especialment en algunes entrades a la ciutat i al centre urbà
  • També és freqüent l’absència d’uniformitat en el format dels senyals
  • Les destinacions més mal valorades són la C-12 (Balaguer), els jutjats, el Palau de Congressos de la Llotja, l’estació de l’AVE, el polígon industrial El Segre i el camp de futbol municipal

Recomanacions

Les conclusions de l’auditoria inclouen les següents recomanacions:

  • El sistema de senyalització de Lleida disposa de marge de millora en els diversos aspectes avaluats, especialment en la continuïtat i el seguiment dels senyals dels elements d’interès de la ciutat
  • Es fa palesa la necessitat d’un pla de senyalització integral, i integrat en el plat de mobilitat de la ciutat, que impliqui també un protocol de seguiment per a garantir-ne l’actualització permanent
  • La continuïtat de la senyalització és penalitzada per una carència de senyals en llocs estratègics i per una tendència a iniciar la senyalització massa a prop de la destinació final
  • Lleida disposa d’oferta d’aparcaments al voltant de les destinacions més importants, però la majoria no estan indicats. Així es perd una oportunitat de reduir el trànsit d’agitació (buscar lloc per aparcar)