Estudi: Estancament de la sinistralitat a les carreteres espanyoles durant el 2015
Anàlisi de l'evolució de la sinistralitat viària en els darrers anys amb l'objectiu de determinar els diversos aspectes de millora i possibles solucions que es poden aplicar.
04/01/2016
Objectius
El nombre de morts per accident de trànsit a les carreteres espanyoles el 2015 ha estat pràcticament el mateix que l'any anterior. Aquestes dades mostren que s'ha consolidat una tendència que s'ha anat observant des del 2013: després de descensos continuats i molt significatius del nombre de víctimes mortals des del 2004, en els últims tres anys s'ha produït un estancament evident de les xifres d'accidentalitat viària.
L'estudi analitza la sinistralitat viària a Espanya a partir dels paràmetres següents:
- Evolució general de la mortalitat a la carretera
- Compliment de l'objectiu europeu 2020
- Comparativa entre l'evolució de la mortalitat i l'accidentalitat
- Evolució per comunitats autònomes: xifra de morts i taxa de risc
- Comparativa de la taxa de ris amb altres països europeus
Conclusions
Les conclusions principals de l'anàlisi són:
- L'estancament es produeix en un context de repunt de la mobilitat i d'una certa reducció del nivell de risc a les nostres carreteres
- Per comunitats autònomes, els resultats del 2015 han estat molt dispars: en algunes, la mortalitat ha caigut per sobre d'un 40%, mentre que en d'altres ha augmentat gairebé un 200% respecte del 2014
- En relació amb Europa, la bona evolució de la sinistralitat en els darrers 10 anys ha permès que la taxa de risc d'Espanya se situï clarament per sota de la mitjana comunitària. Malgrat tot, no podem oblidar que països com Suècia o el Regne Unit tenen una taxa de risc un 33% inferior
- El repte està a continuar reduint la mortalitat (i posar fi a l'estancament dels darrers tres anys), en un context en què, previsiblement, la mobilitat tendirà a augmentar
Per comunitats autònomes, els resultats del 2015 han estat molt dispars: en algunes comunitats, la mortalitat ha caigut per sobre d'un 40%, mentre que en altres ha augmentat gairebé un 100% respecte del 2014.
Recomanacions
Entre les mesures necessàries per a donar un nou impuls a la política de seguretat viària, el RACC reitera la proposta del desviament de camions de les carreteres convencionals a les autopistes en aquells trams on ambdues corren en paral·lel.
Aquesta mesura permetria una reducció de fins a 80 morts anuals (i 215 ferits greus), sense que suposés un cost afegit per als transportistes, ni per a l'Administració.
Els resultats de Catalunya assenyalen que el 2015 han mort 172 persones a les carreteres, un 22,8% més que al 2014. Aquestes dades allunyen Catalunya de l’objectiu de reducció de la mortalitat fixat per la Unió Europea.