Estudi: EuroRAP 2013. Programa europeu de valoració de carreteres segures

L'edició del 2013 de l'estudi d'avaluació de carreteres EuroRAP a Catalunya conclou que el risc de patir un accident greu o mortal ha baixat un 1,2% a les carreteres catalanes en l’últim trienni.

18/12/2013


Objectius

El RACC, juntament amb altres clubs de l'automòbil europeus, membres de la Federació Internacional de l'Automòbil (FIA), ha participat per 11è any consecutiu en l'elaboració de l'estudi d'avaluació de carreteres EuroRAP a Espanya.
 
EuroRAP és un consorci europeu independent que identifica els trams de major risc d'accidentalitat greu o mortal de la xarxa viària a partir de la relació entre l'accidentalitat d'un tram concret amb la intensitat mitjana diària de trànsit (IMD).
 
Els objectius principals de l'estudi EuroRAP són:

  • Oferir a l'usuari una guia del risc de la carretera per on circula, perquè pugui adaptar la seva conducció a les condicions de la via
  • Proporcionar a les administracions la informació necessària per a determinar les prioritats d'actuació a la xarxa viària
  • Monitoritzar el progrés en la millora de la seguretat a la carretera: dut a terme a Cayalunya des de fa 12 anys, els resultats d'EuroRAP permeten analitzar l'evolució del grau de risc de la xarxa viària catalana

Conclusions

L'estudi destaca que el risc de patir un accident greu o mortal ha baixat un 1,2% a les carreteres catalanes en l’últim trienni. Algunes dades destacades són:

  • Un 3% dels trams analitzats per EuroRAP manté un risc de patir un accident greu o mortal “molt elevat” (195 Km). En un 9% dels trams el risc és “elevat” (601 Km).
  • La demarcació amb més percentatge de quilòmetres de risc elevat i molt elevat és Barcelona amb un 15,2%, mentre que Tarragona és la que menys en té, amb un 4,7%.
  • Els trams de major risc per als conductors es presenten de forma sistemàtica en vies de calçada única, amb intensitats de trànsit mitjanes o baixes.
  • Els trams que acumulen més accidentalitat es situen fonamentalment a l’àrea metropolitana i tenen una proporció gran d’accidents amb motos i ciclomotors implicats.
  • El col·lectiu de moto presenta una accidentalitat en carretera molt localitzada ja que el 50% dels seus accidents mortals i greus es troben a només el 10% de la xarxa (651 Km), però ja estan implicats en el 35% del total d’accidents greus i mortals.