Estudi: EuroRAP 2014. Programa europeu de valoració de carreteres segures
L'edició del 2014 de l'estudi d'avaluació de carreteres EuroRAP assenyala que la BV-2041 encapçala el llistat dels trams amb més risc d’accident de Catalunya per tercer any consecutiu.
18/12/2014
Objectius
El RACC, juntament amb altres clubs de l'automòbil europeus, membres de la Federació Internacional de l'Automòbil (FIA), ha participat per 13è any consecutiu en l'elaboració de l'estudi d'avaluació de carreteres EuroRAP a Catalunya.
EuroRAP és un consorci europeu independent que identifica els trams de major risc d'accidentalitat greu o mortal de la xarxa viària a partir de la relació entre l'accidentalitat d'un tram concret amb la intensitat mitjana diària de trànsit (IMD). Els objectius principals de l'estudi són:
- Oferir a l'usuari una guia del risc de la carretera per on circula, perquè pugui adaptar la seva conducció a les condicions de la via
- Proporcionar a les administracions la informació necessària per a determinar les prioritats d'actuació a la xarxa viària
- Monitoritzar el progrés en la millora de la seguretat a la carretera: dut a terme a Catalunya des de fa 13 anys, els resultats d'EuroRAP permeten analitzar l'evolució del grau de risc de la xarxa viària
Els criteris d'anàlisi d'aquesta edició són més exigents, perquè s'han adaptat a l'objectiu europeu de reducció del 50% de la mortalitat de trànsit per al 2020.
Aquesta edició de l'estudi ha analitzat 424 trams, que representen 6.356 quilòmetres de la XCE. Sobre la xarxa analitzada per EuroRAP transcorre el 90% de la mobilitat total per carretera de Catalunya.
Conclusions
Les conclusions de l'estudi indiquen que el risc de patir un accident greu o mortal es manté estable a les carreteres catalanes en l’últim trienni (disminució del 0,1%):
- A la xarxa analitzada per EuroRAP, un 17% dels trams presenta un risc d'accident greu o mortal “molt alt” i un 15% presenta un risc "alt".
- La demarcació amb major percentatge de quil+ometres de risc “alt” i “molt alt” és Lleida amb un 36,5%, mentre que Tarragona és la que menys en té amb un 20,7%.
- Els trams de major risc per als conductors es presenten de forma sistemàtica en vies de calçada única, amb intensitats de trànsit mitjanes o baixes.
- El tram BV-2041 entre Gavà i Begues encapçala, per tercer any consecutiu, el llistat de trams amb més risc de patir un accident. També figura entre els trams amb més accidents per quilòmetre (concentració).
- El col·lectiu de moto representa una part important de l’accidentalitat mortal i greu (36% del total), però es troba molt concentrada ja que el 50% dels accidents mortals i greus en moto es localitzen a tan sols el 10% de la xarxa.
Els resultats de l'estudi a Espanya conclouen que Catalunya, Castella i Lleó, Galícia i Aragó són les comunitats amb major proporció de quilòmetres negres. El nombre de quilòmetres de risc "elevat" o "molt elevat" d'accidentalitat ha descendit del 18,4% al 16% en els darrers tres anys.
Más información
Dossier de premsa: EuroRAP Catalunya 2014
EuroRAP 2014: trams de risc a Catalunya
EuroRAP 2014: mapa de risc de Catalunya
Nota de premsa (Espanya): Catalunya, Castella i Lleó i Galícia, les comunitats amb major proporció de trams negres de la Xarxa de Carreteres del Estat
Dossier de premsa: EuroRAP Espanya 2014
EuroRAP 2014: trams de risc a Espanya
EuroRAP 2014: mapa de risc d’Espanya