Estudi: EuroRAP 2017. Programa europeu de valoració de carreteres segures
L’edició del 2017 de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP a Catalunya assenyala que encara hi ha més 2.000 quilòmetres de xarxa viària catalana amb un risc alt de patir un accident greu o mortal.
14/12/2017
Objectius
EuroRAP és un consorci europeu independent que identifica els trams de major risc d’accidentalitat greu o mortal de la xarxa viària a partir de la relació entre l’accidentalitat d’un tram concret amb la intensitat mitjana diària de trànsit (IMD).
Els objectius principals de l’estudi són:
- Oferir a l’usuari una guia del risc de la carretera per on circula, perquè pugui adaptar la seva conducció a les condicions de la via
- Proporcionar a les administracions la informació necessària per a determinar les prioritats d’actuació a la xarxa viària
- Monitoritzar el progrés en la millora de la seguretat a la carretera: dut a terme a Espanya des de fa 15 anys, els resultats d’EuroRAP a Catalunya permeten analitzar l’evolució del grau de risc de la xarxa viària
Aquesta edició de l’estudi ha analitzat 6.362 quilòmetres de xarxa viària catalana, que concentren el 90% de la mobilitat total en carretera de Catalunya.
Conclusions
Les principals conclusions de l’estudi assenyalen el següent:
- A la xarxa analitzada per EuroRAP, el risc de patir un accident greu o mortal és “alt” o “molt alt” en un 33% dels trams (2.067 km), 2 punts percentuals més que en l’edició anterior.
- A la xarxa EuroRAP els accidents greus i mortals han disminuït molt lleugerament a Catalunya en un 0,46% el trienni 2014-2016, mentre que la mobilitat per carretera va a l’alça amb un creixement del 3,26%.
- Totes les demarcacions augmenten el percentatge de km de risc “alt” i “molt alt”: Lleida (+2 punts), Barcelona (+2 punts), Girona (+1 punts) i Tarragona (+1 punt).
- El tram de la BP-1417 (l’Arrabassada) entre Barcelona i Sant Cugat torna a ser el tram de més risc d’accident enguany. El tram de la BV-1221 entre Terrassa i Matadepera ocupa al segon lloc del llistat.
- Cal remarcar l’alta proporció d’accidents de motos respecte el total d’accidents amb morts i ferits greus en aquests trams: fins un 81% en el tram de la BP-1417 i un 67% en el tram de la BV-1221. 7 dels 10 trams amb més risc d’accidents repeteixen en aquesta llista respecte l’any passat.
- Tal com s’observa en els darrers anys, el trams de major risc per als conductors es presenten de forma sistemàtica en vies de calçada única, amb intensitats de trànsit mitjanes o baixes, mentre que els trams amb més concentració d’accidents es presenten en vies amb elevades intensitats de trànsit.
- Els trams que acumulen més concentració d’accidents greus (sense tenir en compte el trànsit) es situen fonamentalment a l’àrea metropolitana de Barcelona.
- S’observa un elevadíssim pes dels accidents de motocicletes i ciclomotors en aquesta classificació. Per exemple, en els trams de la C-31, C-32 i la B-10 del llistat de trams amb més accidentalitat, els accidents en aquest mode representen més del 80% del total d’accidents amb morts i ferits greus.
Els resultats a Espanya assenyalen que Aragó i Cantàbria són les comunitats amb més proporció de quilòmetres de carretera perillosos. Al conjunt de l’Estat, s’ha produït un augment d’1,3 punts en el número de quilòmetres amb risc elevat o molt elevat.
Mapes interactius
Més informació
Mapa interactiu: trams de més risc a Catalunya
Mapa interactiu: trams de més risc a Espanya