Estudi: EuroRAP 2020. Programa europeu de valoració de carreteres segures
L’edició del 2020 de l’estudi EuroRAP a Catalunya assenyala que el 30% de la xarxa viària catalana té un risc “alt” o “molt alt” d’accident greu o mortal (el mateix percentatge que l’estudi anterior), i posa el focus en els accidents de motocicletes: estan involucrades en el 43% dels accidents amb víctimes greus i mortals en carretera tot i representar el 5% de la mobilitat.
21/12/2020
Objectius
Els objectius principals de l’estudi són:
- Oferir a l’usuari una guia del risc de la carretera per on circula, perquè pugui adaptar la seva conducció a les condicions de la via
- Proporcionar a les administracions la informació necessària per a determinar les prioritats d’actuació a la xarxa viària
- Monitoritzar el progrés en la millora de la seguretat a la carretera: dut a terme a Espanya des de fa 16 anys, els resultats d’EuroRAP a Catalunya permeten analitzar l’evolució del grau de risc de la xarxa viària
Aquesta edició de l’estudi ha analitzat 6.373 quilòmetres de xarxa viària catalana, que concentren el 92% de la mobilitat total per carretera de Catalunya i el 86% dels accidents amb morts i ferits greus.
Conclusions
Les principals conclusions de l’estudi assenyalen el següent:
- A la xarxa analitzada per EuroRAP, hi ha 1.875 km amb un risc “alt” o “molt alt” d’accident greu o mortal, que representen el 30% dels km analitzats. Aquesta dada no ha millorat respecte a l’anterior estudi. Només la demarcació de Lleida ha disminuït el percentatge de km amb risc “alt” i “molt alt”: a Barcelona representen el 29% dels km (+1 punt), a Girona són el 28% dels km (+1 punt); a Tarragona són el 24% dels km (+4 punts), i a Lleida el 36% (-8 punts).
- La carretera de l’Arrabassada (BP-1417) entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès torna a situar-se com el tram amb més risc d’accident de Catalunya amb 14 accidents greus en els darrers 3 anys i puja el risc respecte el trienni anterior. En el 80% dels sinistres amb morts i ferits greus del tram hi ha involucrada almenys una motocicleta.
- Per cinquè any consecutiu, la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola és el tram de carretera amb més accidents greus i mortals per quilòmetre de Catalunya. Entre el 2017 i el 2019 hi ha hagut 19 accidents greus i mortals.
- El risc de patir un accident en una carretera convencional (amb un sol carril per sentit) és quatre vegades superior que a les autovies o autopistes.
- L’accidentalitat mortal i greu de motocicletes i de vehicles pesants es troba molt concentrada a llocs concrets de la xarxa, ja que el 50% d’aquests sinistres es localitzen a:
- Els de motos i ciclomotors, en només el 12,6% de la xarxa de carreteres (805 km).
- Els de vehicles pesants, en només el 13,6% de la xarxa de carreteres (866 km).
Els resultats a Espanya assenyalen que la Xarxa de Carreteres de l’Estat té 2.160 km amb risc elevat d’accident greu o mortal. Per províncies, Osca (25%), Lleó (25%), Terol (23%) i Orense (18%) tenen una proporció de trams de risc ‘elevat’ o ‘molt elevat’ superior al doble de la mitjana espanyola (9%). Per comunitats autònomes, encapçalen la llista Aragó (18%), Astúries (14%), Galícia (11%) i Castella i Lleó (10%).
Més informació
Nota de premsa (EuroRAP a Catalunya). Les motocicletes estan involucrades en el 43 per cent dels accidents amb víctimes greus i mortals en carretera tot i representar el 5 per cent de la mobilitat
Nota de premsa (EuroRAP a Espanya). La Xarxa de Carreteres de l’Estat té 2.160 km amb risc elevat d’accident greu o mortal