Estudi: iRAP. Anàlisi de la seguretat de les infraestructures viàries de Catalunya

L'estudi iRAP conclou que la N-340, la N-II i la C-55 són les carreteres de la xarxa viària catalana on es poden reduir més les víctimes d'accident de trànsit.

17/07/2014


Objectius

Estudi que analitza la xarxa viària catalana seguint el protocol desenvolupat per iRAP (International Road Assessment Programme), una organització sense ànim de lucre centrada en l'avaluació de carreteres i l'impuls de plans específics de millores de seguretat.

L'objectiu d'aquest estudi és impulsar millores a la xarxa principal de carreteres de Catalunya (5.000 quilòmetres) amb uns criteris de màxim retorn (en vides salvades) amb un cost mínim. Per a aconseguir-ho, proposa una llista d'esquemes de millora de la seguretat viària, centrats en el manteniment de la infraestructura.
 
iRAP col·labora tant amb altres organitzacions no governamentals com amb administracions públiques. Treballa a més de 70 països i, a Europa, el seu protocol s'ha aplicat en països com Holanda, Itàlia, Grècia, Eslovènia i, a través del RACC, ara a Catalunya.

Conclusions

Les conclusions de l'estudi indiquen que:

  • Les actuacions prioritàries que es proposen permetrien evitar fins a 240 morts i 1.160 ferits greus en els propers 20 anys, a la xarxa analitzada
  • La inversió total estimada per a reduir aquesta sinistralitat seria de 42,8 milions d'euros (30.000 euros per cada mort i ferit greu que es podrien evitar)
  • El retorn econòmic estimat seria d'aproximadament 11 cops la inversió feta, a més del benefici social d'evitar aquestes possibles víctimes
  • La recomanació prioritària a implementar seria la separació de sentits de circulació amb una barrera central (sense desdoblament), que evitaria fins a 900 morts i ferits greus
  • D'altres actuacions prioritàries serien la millora de l'abalisament i la senyalització a interseccions, la creació d'un carril addicional (2+1) o l'ampliació de la separació entre carrils
  • Les carreteres que requereixen major inversió en temes de seguretat viària són la N-340 i la N-II, ambdues de titularitat del Ministeri de Foment