Estudi: iRAP. Anàlisi de la seguretat de les infraestructures viàries de Catalunya
L'estudi iRAP conclou que la N-340, la N-II i la C-55 són les carreteres de la xarxa viària catalana on es poden reduir més les víctimes d'accident de trànsit.
17/07/2014
Objectius
Estudi que analitza la xarxa viària catalana seguint el protocol desenvolupat per iRAP (International Road Assessment Programme), una organització sense ànim de lucre centrada en l'avaluació de carreteres i l'impuls de plans específics de millores de seguretat.
L'objectiu d'aquest estudi és impulsar millores a la xarxa principal de carreteres de Catalunya (5.000 quilòmetres) amb uns criteris de màxim retorn (en vides salvades) amb un cost mínim. Per a aconseguir-ho, proposa una llista d'esquemes de millora de la seguretat viària, centrats en el manteniment de la infraestructura.
iRAP col·labora tant amb altres organitzacions no governamentals com amb administracions públiques. Treballa a més de 70 països i, a Europa, el seu protocol s'ha aplicat en països com Holanda, Itàlia, Grècia, Eslovènia i, a través del RACC, ara a Catalunya.
Anàlisi de 4.940 km de la xarxa viària catalana sota el protocol iRAP, amb un enfocament relacionat amb la prevenció de riscos abans que es produeixi un accident de trànsit.
Conclusions
Les conclusions de l'estudi indiquen que:
- Les actuacions prioritàries que es proposen permetrien evitar fins a 240 morts i 1.160 ferits greus en els propers 20 anys, a la xarxa analitzada
- La inversió total estimada per a reduir aquesta sinistralitat seria de 42,8 milions d'euros (30.000 euros per cada mort i ferit greu que es podrien evitar)
- El retorn econòmic estimat seria d'aproximadament 11 cops la inversió feta, a més del benefici social d'evitar aquestes possibles víctimes
- La recomanació prioritària a implementar seria la separació de sentits de circulació amb una barrera central (sense desdoblament), que evitaria fins a 900 morts i ferits greus
- D'altres actuacions prioritàries serien la millora de l'abalisament i la senyalització a interseccions, la creació d'un carril addicional (2+1) o l'ampliació de la separació entre carrils
- Les carreteres que requereixen major inversió en temes de seguretat viària són la N-340 i la N-II, ambdues de titularitat del Ministeri de Foment