Informe. Accidentalitat i intensitat de trànsit a la N-II a Girona: anàlisi i propostes d’actuació
L’anàlisi de l’accidentalitat i intensitat del trànsit a la N-II a la província de Girona conclou amb la proposta de promoure el desviament de vehicles pesants a la AP-7.
29/11/2012
Objectius
Al tram de la N-II que corre paral·lel a la AP-7 –entre la frontera francesa i l’enllaç amb la C-32 en direcció a Malgrat de Mar– s’han registrat 15 morts i 8 ferits greus entre gener i mitjan de novembre del 2012. En el mateix període, a la AP-7 s’han registrat dos morts i un ferit greu.
Les xifres dels darrers mesos són la continuació d’una situació recorrent els darrers anys: entre el 2008 i el 2011 hi ha hagut 61 morts i 132 ferits greus als trams gironins de la N-II, mentre que a la AP-7 les xifres són de 17 morts i 33 ferits greus. Això suposa pràcticament una víctima diària per accident de trànsit a la N-II en els últims quatre anys.
Aquestes dades són el resultat de l’estudi dut a terme pel RACC a partir de dades d’EuroRAP i una investigació in situ, amb l’objectiu de mostrar la sinistralitat tan elevada en aquesta via i plantejar solucions per a frenar-la.
La probabilitat mitjana de patir un accident circulant per la N-II és cinc vegades més elevada que circulant per la AP-7 a les comarques de Girona.
Conclusions
L’observació in situ de la via mostra clarament les causes de les diferències en la sinistralitat d’ambdues vies:
- La N-II és una via convencional, amb un desdoblament aprovat des de fa 17 anys, però aturat degut a la crisi econòmica –només hi ha 8 quilòmetres desdoblats– i amb un manteniment pobre.
- La N-II ha absorbit un volum molt elevat de trànsit a causa principalment dels vehicles que volen evitar el peatge de la AP-7; entre ells, un nombre elevat de camions.
Recomanacions
Per a frenar l’increment del risc i els costos econòmics associats, la Fundació RACC planteja dues línies d’actuació, destinades a millorar la seguretat viària i reduir el trànsit de vehicles pesants:
- Per a millorar la seguretat viària: revisar els límits de velocitat i la prohibició d’avançaments, pacificar el trànsit a les travesseres urbanes, millorar el manteniment i finalitzar els trams en obres.
- Per a reduir el trànsit de vehicles pesants: eliminar o reduir els peatges de la AP-7 per a aquests vehicles.
L’eliminació o reducció dels peatges per a vehicles pesants a la AP-7, juntament amb les millores en la seguretat viària, reduiria de manera molt substancial l’accidentalitat a la N-II.