Informe: concentració del trànsit de vehicles pesants a les vies més segures

Anàlisi de l'impacte que tindria el desviament total de camions que actualment circulen per prop de 1.800 quilòmetres de carreteres convencionals a autopistes o autovies amb traçat paral·lel.

24/07/2015


Objectius

L'informe pren com a referència la decisió de l'abril de 2013 de desviar els vehicles pesants que circulaven per la N-II a la província de Girona cap a l'autopista AP-7. Els bons resultats aconseguits han fet que el Ministeri de Foment es plantegi si aquesta mesura seria exportable a altres vies amb les mateixes conseqüències. 

Per això, l'estudi quantifica l'impacte que tindria el desviament sobre quatre variables:

  • Accidentalitat global, tant a les vies convencionals com a les vies ràpides
  • Temps de recorregut dels camions
  • Consum de combustible dels camions
  • Emissions de CO2 dels camions

S'han analitzat un total de 24 carreteres: 1.838 quilòmetres de vies convencionals i 2.050 quilòmetres d'autopistes i autovies paral·leles.

Conclusions

L'aplicació del desviament de vehicles pesants a autopistes i autovies suposaria:

  • Reducció de l'accidentalitat a les vies convencionals afectades: fins a 79 morts i 214 ferits greus menys cada any
  • Benefici social net d'entre 140 i 241 milions d'euros l'any, gràcies a la reducció de l'accidentalitat, l'estalvi de temps i la reducció del consum de combustible i de les emissions de CO2
  • Benefici per als transportistes de fins a 15 milions d'euros anuals per a aquells que actualment circulen per vies convencionals i de 94 milions d'euros per als que ja circulen per vies ràpides (gràcies a la reducció del 50% del peatge

A més, no caldria que l'Administració compensés les concessionàries d'autovies perquè la reducció del peatge es compensaria per l'augment del trànsit i la recaptació no disminuiria.