Informe. L’any 2020 ja ha arribat: balanç de la sinistralitat de 2019 i reptes del futur
Segons dades oficials, la xifra de morts en accident de trànsit el 2019 a les vies interurbanes ha baixat significativament tant a Espanya com a Catalunya. No obstant això, el fre de la tendència a la baixa d'anys posteriors dificulta assolir l'objectiu de reducció del 50% entre 2010 i 2020.
27/01/2020
Objectius
Les dades proporcionades per la Dirección General de Tráfico recullen que l'any 2019 es va tancar amb 1.098 morts en accidents mortals en vies interurbanes a Espanya (encara falta el balanç en les zones urbanes), amb un descens del 7,6% respecte a 2018. Aquesta xifra considerable si tenim en compte que 2018 es va tancar amb un moderat descens del 0,8% i que 2017 i 2016 van acabar amb augments del 3,2% i del 2,7%, respectivament. A més, tot plegat s'ha produït en un context d'augment del trànsit, la qual cosa implica que el risc de patir un accident mortal hauria baixat sensiblement.
A Catalunya, l'any passat es van registrar 171 morts a les carreteres, la qual cosa significa un descens de l'11%. Malgrat aquesta millora, el nombre de morts de l'any que s'acaba de tancar està pràcticament en el mateix nivell que el nombre de víctimes mortals de 2013.
L'informe analitza les dades de sinistralitat a partir dels següents aspectes:
- Comunitat autònoma, amb diferències significatives entre regions.
- Tipus de via, amb un descens del 41% en vies convencionals i del 21% en vies de gran capacitat.
- Vehicle, amb un alarmant augment en motocicletes.
- Evolució històrica, amb el canvi de tendència a partir de 2013.
Conclusions
Les conclusions de l'informe recorden en primer lloc que a partir de l'any 2013 la tendència a la reducció de la sinistralitat mortal, que s'havia produït durant els deu anys precedents, va canviar sobtadament i es va aturar. Aquest canvi de tendència suposa que, malgrat la reducció registrada aquest 2019, s'hagi allunyat la possibilitat d'aconseguir l'objectiu europeu de reducció del 50%.
Davant aquesta situació, recomana la implantació de les propostes recollides pel RACC a l'informe 20 mesures per al 2020. Entre elles, l'informe destaca:
- Un pla específic de seguretat motociclista.
- L'accés gradual al permís de conduir.
- Una revisió a fons del procés formatiu d'obtenció del permís.
- Una gestió activa de les polítiques de trànsit dirigides a la població conductora major de 75 anys.
- La introducció urgent en els vehicles en circulació de tecnologies que salvin vides.
- La recuperació dels nivells de despesa en manteniment i millora de les carreteres.
- La introducció de sistemes cooperatius entre vehicles i infraestructura..
El RACC també considera que s'hauria de començar a reflexionar sobre quines polítiques s'hauran de plantejar en un futur immediat per assolir els nous objectius fixats per a 2030 i, a més llarg termini, l'objectiu final de 0 víctimes mortals en accidents de trànsit en 2050.