Informe. Sinistralitat viària en temps de pandèmia
La irrupció del coronavirus Covid-19 ha tingut un impacte molt rellevant en la mobilitat, amb un descens històric de la sinistralitat viària que pot portar a complir els objectius europeus de la dècada. Les conclusions de l'informe alerten, però, que el nombre de víctimes mortals corre el risc d'incrementar-se quan se superi aquesta situació.
27/04/2020
Objectius
Els efectes de la pandèmia s'observen especialment en la comparativa de les xifres de sinistralitat viària de Setmana Santa 2020 respecte les xifres del mateix període d'anys anteriors. Segons les dades de la Dirección General de Tráfico (DGT), a Espanya s'han registrat 9 accidents en els quals han mort 13 persones, la qual cosa suposa un descens del 51,9% respecte els 27 morts de la Setmana Santa de 2019. És la xifra més baixa de la sèrie històrica en una Setmana Santa i, a més, la reducció més important en el que portem de segle XXI.
Lògicament, aquest descens té una relació directa amb la reducció de la mobilitat vinculada amb la situació de confinament total: el 2020 s'han produït 2,1 milions de desplaçaments, amb una reducció del 86% respecte el 2019.
En el conjunt de l'any (fins al 14 d'abril), s'han registrat a Espanya 233 morts per accidents de trànsit, un 19,1% menys que els 288 morts del mateix període del 2019. L'estudi analitza amb detall les diferències entre comunitats autònomes o tipologia de vehicle.
Conclusions
Després de l'anàlisi de les dades, linforme assenyala que, paradoxalment, podria ser que l'epidèmia del coronavirus possibiliti que tant Espanya com Catalunya compleixin amb els objectius europeus de reducció de mortalitat en accidents de trànsit per a la dècada 2010-2020.
No obstant això, assenyala que no poden prendre's aquestes dades com si 2020 fos un any normal. En aquest sentit, recorda l'increment registrat en els mesos de gener i febrer, abans de rebre l'impacte de la pandèmia, i alerta que el nombre d'accidents i víctimes mortals corre el risc d'incrementar-se quan se superi aquesta situació i esborrar la millora conjuntural que ha comportat el confinament.
Per evitar un nou repunt després de la fi de l'estat d'alarma i el confinament, l'estudi recorda les mesures proposades pel RACC en l'informe 20 mesures per al 2020. A més, assenyala que la pandèmia ha posat de manifest les possibilitats del teletreball, una eina molt potent de reducció de la mobilitat diària i, per tant, de contribució a la reducció de la sinistralitat a la carretera.
Fotografia superior: Dirección General de Tráfico (DGT).