Informe: Consideracions del RACC en relació amb l’avantprojecte de Llei de trànsit

El RACC ha presentat les seves propostes a l’avantprojecte de Llei pel qual es modifica el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària.

02/12/2013


Les principals mesures que contempla l'avantprojecte de Llei són: 

  1. Regulació de les velocitats màximes a les vies urbanes i interurbanes amb l'objectiu que els nous límits es determinin tenint en compte les limitacions que estableixi el Reglament General de Circulació.
  2. Regulació de l'ús del casc. S'estableix que l'ús del casc serà, com a mínim, obligatori per als conductors i els ocupants de les bicicletes menors de 18 anys a totes les vies i per a tots els que circulen per les vies interurbanes.
  3. S'incrementa de 500 a 1.000 € la sanció per conduir amb presència de drogues a l'organisme, per conduir amb taxes d'alcohol superior a les que reglamentàriament s'estableixin i per negar-se a realitzar les proves per a la seva detecció.

Recomanacions

Davant de les mesures proposades a l'avantprojecte de Llei i després d'analitzar les dades disponibles sobre el tema, el RACC proposa:

1.    Establir els criteris per determinar els trams amb límit màxim de velocitat de 130 km/h.

  • Criteris constructius o "fixos":

    • Índex d'accidentalitat baix.
    • Radis de curvatura i distància de visibilitat.
    • IMD de vehicles pesants.
    • Bon estat de manteniment de l'asfalt.
  • Criteris de gestió variable:

    • Meteorologia.
    • Intensitat de trànsit.
    • Horari.

2.    En relació amb la regulació de l'ús del casc, el RACC és partidari que l'obligatorietat de l'ús del casc per als ciclistes en entorns urbans s'apliqui únicament als menors de 15 anys, tal com ja s'estableix a alguns països europeus.

3.    El RACC considera que hi ha un marge per dissenyar una política més integral de lluita contra la mortalitat per accidents de trànsit sota els efectes de l'alcohol i proposa les següents recomanacions:

  • Establiment d'una taxa d'alcoholèmia de 0 per a conductors novells i per a conductors professionals.
  • Augment de les multes de 500 a 1.000 € per a conductors reincidents (i per als que tinguin taxes d'alcoholèmia superiors a 1,20 g/l).
  • Estudiar la possibilitat d'introduir selectivament els alcolocks als vehicles de transport col·lectiu de persones i de mercaderies (seguint les recomanacions del Parlament Europeu).
  • Intensificació, o com a mínim manteniment, dels controls d'alcoholèmia.
  • Intensificació de campanyes de conscienciació que alertin dels perills de l'alcohol en la conducció.