Informe. Revisió dels límits de velocitat a les autopistes i autovies

Una nota del RACC considera que és urgent dur a terme una anàlisi sistemàtica dels límits vigents a les carreteres d'Espanya, especialment a les convencionals.

30/03/2012


Conclusions

Amb la intenció expressada pel Ministeri de l'Interior d'obrir un procés per a estudiar la conveniència d'elevar els límits de velocitat a les autopistes i autovies d'Espanya, el RACC s'hi mostra d'acord i apunta diverses consideracions.

  1. La millora substancial de la seguretat de la xarxa viària i del parc automobilístic els darrers anys ofereix un marge per a la revisió dels límits de velocitat vigents a certs trams de la xarxa
  2. És molt important evitar que els possibles canvis puguin ser interpretats pels usuaris com un senyal de relaxació general dels límits de velocitat vigents, que acabi per traduir-se en un augment significatiu i generalitzat de la velocitat mitjana al conjunt d eles nostres vies
  3. El procés de revisió dels límits de velocitat s'hauria de fer de manera selectiva, concentrant-lo inicialment en aquells trams on el risc de patir accidents s'hagi demostrat que és menor
  4. El RACC posa a disposició de les administracions corresponents els resultats de l'estudi EuroRAP, que permeten identificar amb molta precisió i fiabilitat els trams d'autopista que han registrat una menor taxa d'accidentalitat els darrers anys
  5. Una opció raonable podria ser augmentar en aquests trams d'autopista seleccionats prèviament el límit de velocitat fins als 130 km/h
  6. Seria recomanable que la DGT, el SCT i el Servei Basc de Trànsit fessin un seguiment exhaustiu i periòdic dels efectes d'aquesta modificació eventual del límit de velocitat, i que anessin introduint els ajustos que creguessin convenients per a assegurar que els resultats siguin òptims
  7. És urgent procedir a una anàlisi sistemàtica dels límits vigents a les carreteres d'Espanya, especialment a les convencionals. També és imprescindible assegurar la coherència i la senyalització adequada dels límits als diferents trams.

Recomanacions

Per a assegurar que aquest augment no afecti negativament la seguretat, el RACC és partidari de:

  • Condicionar de manera automàtica al conjunt de vies ràpides el possible nou límit a les condicions climatològiques, de manera que, en cas de pluja o neu, es redueixi automàticament a 110 km/h
  • En cas de trànsit dens o de qualsevol circumstància excepcional, el límit hauria de poder ser modificat de manera automàtica a la baixa. Per això, seria indispensable col·locar panells de velocitat variable als trams seleccionats com a aptes per a augmentar el límit de velocitat
  • Augmentar els mecanismes de control per a evitar que l'augment del límit no suposi també un augment del nombre de conductors que l'excedeixin. La introducció de radars de tram seria particularment recomanable
  • Exigir a les concessionàries que treballin a millorar encara més la seguretat de les vies, que en alguns trams són manifestament millorables