Article. Conducció sòbria, repte de futur
Article que analitza el manteniment en una part de la població de comportaments de risc respecte al consum d'alcohol o altres substàncies al moment de conduir.
29/11/2012
Objectius
Els progressos en matèria de seguretat viària han estat intensos en els últims anys en el conjunt de la Unió Europea. Any rere any el nombre de víctimes mortals en les carreteres europees ha anat disminuint de forma sostinguda i progressiva. Si en l'última dècada del segle XX la mortalitat en carretera va disminuir un 25%, en la primera dècada del segle XXI el ritme de caiguda va arribar fins al 43%. No obstant això, el nombre de víctimes mortals a les carreteres europees va assolir encara en la xifra de 31.029 persones, població equivalent a la d'una ciutat mitjana.
Malgrat la tendència positiva en el canvi d'actitud dels conductors del conjunt de la Unió Europea, se segueixen observant comportaments anòmals en una part rellevant de la població pel que fa al consum d'alcohol o d'altres substancies estupefaents al moment de conduir. Estimacions diverses situen al voltant del 30% el percentatge de conductors que seuen al volant després d'haver consumit alcohol en més o menys mesura.
Segons dades de l'Organització Mundial de la Salut publicades l'any 2011, Europa és el continent amb un consum d'alcohol per càpita més elevat amb una mitjana de 12,2 litres d'alcohol pur per al conjunt dels 48 països europeus considerats. A Espanya, el consum va ser lleugerament inferior, d'11,6 litres, lluny de les cotes registrades a Irlanda, el país amb més consum a la UE-15.
Conclusions
L'article constata les diferències existents als països europeus quant al model de consum d'alcohol i la consideració de “bevedors d'alta intensitat", la qual cosa dificulta l'anàlisi transversal d'aquesta qüestió.
Sigui com sigui, reconeix que "prevenir i limitar el consum d'alcohol abans de conduir és un punt clau per aconseguir una reducció del nombre de víctimes en les carreteres, un fet suficientment conegut i abordat per part de les institucions públiques i privades europees o estatals".
Entre les solucions que es plantegen figura la "tolerància zero", que alguns països ja han començat a aplicar. En aquest sentit, ho considera "un objectiu de mobilitat segura, en particular aplicat a segments específics de població com els joves i els conductors professionals. No obstant això, sembla més important arribar a forçar el canvi d'actitud de la població davant l'alcohol o les drogues i la conducció".