Auditoria: Motos a la zona urbana de Barcelona

El RACC ha presentat una nova auditoria en què analitza el comportament dels motoristes que transiten per Barcelona.

01/10/2014


Objectius

El principal objectiu d'aquesta auditoria és l'obtenció de dades a la ciutat de Barcelona relatives als següents aspectes:

  • El comportament dels motoristes que transiten pel carrer
  • Les característiques de la infraestructura viària disponible
  • La sostenibilitat relacionada amb la mobilitat en moto i ciclomotor

Conclusions

Una comparativa entre les dades obtingudes en aquesta auditoria i les estadístiques d'anys anteriors permet observar l'evolució del comportament dels motoristes i el nombre de les víctimes d'accidents de moto.
 
Algunes de les dades més destacades d'aquesta auditoria són les següents:

  • El 45% de les motos tenen més de 7 anys i una normativa d'emissions anterior a l'Euro3, cosa que implica unes partícules contaminants més elevades
  • A Barcelona de mitjana es produeixen tres víctimes greus cada setmana per accident de moto (156 anuals), encara que en els darrers 7 anys les víctimes en accident de moto s'han reduït un 43%
  • Un 32% dels motoristes no senyalitza amb intermitents els girs a les cruïlles, cosa que eleva el risc d'impacte fronto-lateral amb altres vehicles

Recomanacions

Un cop analitzats els resultats de l'auditoria el RACC recomana: 

  • Intensificar les campanyes de formació, incidir en les campanyes de control de velocitat a la zona urbana i intensificar les de convivència entre cotxe i moto
  • Millorar l'accessibilitat a les zones avançades de moto, implantar una auditoria permanent de l'estat del paviment a la xarxa urbana i permetre que les motos i ciclomotors puguin fe rús dels carrils bus als accessos de la ciutat (C-31)
  • Implantar un pla d'ajudes a la compra de motocicletes ("Pla PIVE") que proporcioni rebaixes significatives en motocicletes noves, però incloent certs sistemes de seguretat, com l'ABS