Estudi. Accidentalitat de les motocicletes a Madrid 2004-2009
Estudi que analitza les característiques dels motociclistes madrilenys i de l’accidentalitat en moto a Madrid. Conclou que cada dia nou persones pateixen un accident de moto o ciclomotor.
08/04/2011
Objectius
En el marc de col·laboració amb l’Ajuntament de Madrid, aquest estudi vol analitzar l’impacte del creixement sostingut en l’ús de la motocicleta a Madrid i oferir una avaluació rigorosa de les dades estadístiques facilitades pel cos de policia municipal de Madrid perquè l’administració de mobilitat prengui les decisions necessàries per a contenir o reduir els aspectes negatius de la moto, sense renunciar del tot a tot allò positiu que aporten a la mobilitat diària d’una ciutat com Madrid.
L’estudi consta de tres línies de treball:
- Anàlisi estadístic de l’accidentalitat (base dades policia municipal)
- Enquesta a 784 usuaris de motos i ciclomotors
- Estudi de camp sobre conductes de risc
L’ús de la motocicleta ha crescut un 33% entre 2004 i 2009 a Madrid, fins a més de 183.000 motocicletes i ciclomotors. Aquest increment situa el parc madrileny de dues rodes a motor entre els principals de tot Espanya, en un segment de transport que tradicionalment es concentrava en el litoral mediterrani.
Conclusions
L’estudi analitza les característiques dels motociclistes madrilenys i les característiques de l’accidentalitat. Les conclusions principals indiquen el següent:
- El 2007 es va arribar al nombre màxim de víctimes del període analitzat (3.900 víctimes), i des d’aleshores es va reduir fins a 3.300 el 2009, xifra que representa una mitjana de 9 víctimes diàries en accidents de moto. En comparació amb els turismes, el risc de patir lesions greus en moto ha estat 17 cops superior.
- Per gènere, les dones motoristes tenen un risc 15% inferior al dels homes motoristes. La taxa de risc més alta per edats es troba entre els 25 i els 34 anys, mentre que la taxa de risc de motoristes entre 35 i 64 anys és la que més està creixent.
- Dels 21 districtes que té Madrid, només tres acumulen el 30% de les víctimes d’accident de moto: Chamartín, Salamanca i Centro, en aquest ordre.
- Els costos (sanitaris, laborals, materials, etc.) de l’accidentalitat de les motocicletes i ciclomotors a Madrid arriba als 105 milions d’euros anuals.
- El cap de setmana es registra una mitjana de cinc víctimes menys que entre setmana. Tot i això, els accidents el cap de setmana són més greus. Per franges horàries, el 70% de les víctimes es registren en horari diürn (de 8 a 19 h), però els accidents en franja nocturna solen ser més greus.
La causa més freqüent d’accidentalitat amb una moto implicada és la distracció del conductor (no necessàriament del conductor de la moto), amb un 37% dels casos. L’alcohol té un efecte determinant sobre els accidents més greus.
Recomanacions
L’estudi inclou una sèrie de consells, que es divideixen en tres aspectes principals:
- Campanya de sensibilització segmentada segons factors i població de risc.
- Gestió d’infraestructures: creació d’un grup de millora de la infraestructura per a motociclistes (cruïlles, obres, estat del paviment o obstacles rígids).
- Desenvolupament i ajustament de polítiques específiques per a la reducció dels accidents de moto i ciclomotor.
Entre les polítiques específiques que es poden desenvolupar, hi ha la discriminació del cost de les sancions, formacions específiques per a conductors de ciclomotor i “B+3”, o identificació de conductors de risc a partir de l’anàlisi de les sancions.