Estudi. Accidentalitat de les motocicletes a Madrid 2004-2009

Estudi que analitza les característiques dels motociclistes madrilenys i de l’accidentalitat en moto a Madrid. Conclou que cada dia nou persones pateixen un accident de moto o ciclomotor.

08/04/2011


Objectius

En el marc de col·laboració amb l’Ajuntament de Madrid, aquest estudi vol analitzar l’impacte del creixement sostingut en l’ús de la motocicleta a Madrid i oferir una avaluació rigorosa de les dades estadístiques facilitades pel cos de policia municipal de Madrid perquè l’administració de mobilitat prengui les decisions necessàries per a contenir o reduir els aspectes negatius de la moto, sense renunciar del tot a tot allò positiu que aporten a la mobilitat diària d’una ciutat com Madrid.

L’estudi consta de tres línies de treball:

  • Anàlisi estadístic de l’accidentalitat (base dades policia municipal)
  • Enquesta a 784 usuaris de motos i ciclomotors
  • Estudi de camp sobre conductes de risc

L’ús de la motocicleta ha crescut un 33% entre 2004 i 2009 a Madrid, fins a més de 183.000 motocicletes i ciclomotors. Aquest increment situa el parc madrileny de dues rodes a motor entre els principals de tot Espanya, en un segment de transport que tradicionalment es concentrava en el litoral mediterrani.

Conclusions

L’estudi analitza les característiques dels motociclistes madrilenys i les característiques de l’accidentalitat. Les conclusions principals indiquen el següent:

  • El 2007 es va arribar al nombre màxim de víctimes del període analitzat (3.900 víctimes), i des d’aleshores es va reduir fins a 3.300 el 2009, xifra que representa una mitjana de 9 víctimes diàries en accidents de moto. En comparació amb els turismes, el risc de patir lesions greus en moto ha estat 17 cops superior.
  • Per gènere, les dones motoristes tenen un risc 15% inferior al dels homes motoristes. La taxa de risc més alta per edats es troba entre els 25 i els 34 anys, mentre que la taxa de risc de motoristes entre 35 i 64 anys és la que més està creixent.
  • Dels 21 districtes que té Madrid, només tres acumulen el 30% de les víctimes d’accident de moto: Chamartín, Salamanca i Centro, en aquest ordre.
  • Els costos (sanitaris, laborals, materials, etc.) de l’accidentalitat de les motocicletes i ciclomotors a Madrid arriba als 105 milions d’euros anuals.
  • El cap de setmana es registra una mitjana de cinc víctimes menys que entre setmana. Tot i això, els accidents el cap de setmana són més greus. Per franges horàries, el 70% de les víctimes es registren en horari diürn (de 8 a 19 h), però els accidents en franja nocturna solen ser més greus.

Recomanacions

L’estudi inclou una sèrie de consells, que es divideixen en tres aspectes principals: 

  • Campanya de sensibilització segmentada segons factors i població de risc.
  • Gestió d’infraestructures: creació d’un grup de millora de la infraestructura per a motociclistes (cruïlles, obres, estat del paviment o obstacles rígids).
  • Desenvolupament i ajustament de polítiques específiques per a la reducció dels accidents de moto i ciclomotor.