Estudi. Enquesta sobre l’accidentalitat dels motociclistes

Una enquesta a motoristes duta a terme pel RACC i Montesa-Honda conclou que el 49% dels accidents de moto tenen lloc en els primers 15 minuts de trajecte.

08/10/2013


Objectius

Davant l’increment en l’ús de les motocicletes els últims anys, tant en l’àmbit urbà com interurbà, el RACC i Montesa-Honda han fet un estudi per analitzar el perfil dels motociclistes i les causes principals dels accidents.

Els objectius finals de l’estudi són:

  • Conscienciar tots els usuaris d ela via per a potenciar la seguretat viària entre aquest col·lectiu.
  • Fer arribar a les administracions i grups d’investigació una radiografia de les principals necessitats dels motoristes.

Conclusions

Entre les conclusions principals de l’estudi destaquen:

  • El 49% dels accidents de moto tenen lloc en els primers 15 minuts de trajecte.
  • En el 53% dels accidents es detecta una responsabilitat d’altres vehicles, en la majoria de casos, turismes.
  • El 83% de les motos amb què es va patir l’accident no disposava d’un sistema de seguretat activa (ABS, CBS o control tracció).
  • Només el 14% dels motoristes ha rebut una formació pràctica de perfeccionament de les seves habilitats. Els registres d’accidentalitat milloren entre aquells que han fet un curs específic.

Recomanacions

L’estudi inclou una sèrie de recomanacions a motoristes, administracions i fabricants, que incideixen principalment en dues qüestions:

  • Promoure l’adquisició de vehicles amb les últimes tecnologies en seguretat (ABS i control de tracció).
  • Dur a terme una formació addicional de perfeccionament, la qual segons els resultats de l’estudi redueix el risc personal d’accident.

A més, insisteix als motoristes en la importància d’adequar la conducció a l’entorn i anticipar els moviments dels altres usuaris; a les administracions, a invertir en manteniment de carreteres (especialment en l’estat del ferm i la substitució d’objectes rígids a revolts i cruïlles) i fer campanyes de conscienciació específiques per a motociclistes; i als fabricants, a oferir informació i formació en el punt de venda per a conscienciar i millorar la preparació dels nous motoristes o l’accés a noves cilindrades.