Estudi. Gent gran al volant
Enquesta que analitza els hàbits i les necessitats dels conductors de més de 65 anys, en un entorn d’increment de l’esperança de vida.
29/05/2013
Objectius
La tercera edat als països desenvolupats es viu de manera cada cop més activa, amb una igualtat creixent en els rols de gènere i un ventall de necessitats de mobilitat que va més enllà de la satisfacció de necessitats bàsiques, com ara una demanda creixent d’ofertes relacionades amb els serveis, la cultura, el lleure i les relacions socials.
Gent gran al volant. Estudi RACC sobre l’envelliment i la conducció a Espanya es basa en tres grans aspectes:
- Conductors i vehicles: perfil sociodemogràfic de la gent gran amb permís de conduir, dels conductors no actius i de la percepció dels seus vehicles.
- Exercici de la conducció: anàlisi de l’ús quotidià del vehicle, la freqüència i la intensitat dels desplaçaments, juntament amb altres aspectes vinculats a la seguretat viària.
- Hàbits, entorn i expectatives de conducció: anàlisi del grau de satisfacció, hàbits, entorn de circulació i expectatives de futur.
Gent gran al volant, amb enquesta a més de 3.000 persones, és l’estudi més extens fet fins ara a Espanya sobre conductors de més de 64 anys. Té l’objectiu d’analitzar aquest col·lectiu superant l’enfocament del succés (accidentalitat, vulnerabilitat) per a centrar-se en el context (entorn de circulació i paper de la conducció en eles estils de vida).
Conclusions
L’estudi configura un perfil de conductor sènior, a partir dels següents aspectes:
-
Conducció:
- Una de cada tres persones de 74 anys fa servir el cotxe diàriament.
- Un 63% afirma fer una conducció mixta (urbana/carretera).
- Condueixen una mitjana de 4,5 dies a la setmana.
- Més del 30% opinen que els senyals de trànsit no són suficients per a orientar-se.
- Un 65% tenen previst continuar conduint en els cinc anys vinents.
- Un 50% afirmar que deixar de conduir afectarà la seva qualitat de vida actual.
-
Vehicle:
- Un 95% té vehicle propi.
- Un 11% manifesta intenció de compra de vehicle en els cinc anys vinents.
- El regulador de velocitat, navegador, canvi automàtic i l’ajuda a l’aparcament, els dispositius més valorats d’ajuda a la conducció.
L’estudi inclou un vídeo que recull l’opinió de conductors de més de 64 anys.
Recomanacions
Les conclusions inclouen també una sèrie de recomanacions als principals agents de la mobilitat:
-
A l’Administració:
- Garantir la mobilitat segura de les persones de més de 65 anys no és només invertir en la seva qualitat de vida, cal fer una inversió estratègica, abans de trobar-nos amb un escenari en què una de cada tres persones sigui gran.
- Prioritat de manteniment dels paviments i accessibilitat als carrers.
- Senyalització senzilla a la carretera, que faciliti la reacció amb rapidesa segons les facultats físiques.
- Promoure la compra de vehicles amb tecnologia eSafety d’ajuda a la conducció.
- Fomentar el transport públic i la millora de l’accessibilitat, la comoditat i l’adaptació física i horària.
- Educació i conscienciació a totes les etapes de la vida per a fomentar una mobilitat segura.
-
Als fabricants:
- El col·lectiu de gent de més de 65 anys és un grup d’edat que necessita vehicles que responguin a les seves necessitats.
- Incorporar tecnologies eSafety que disminueixin les conseqüències dels errors humans. En implementar-les caldria tenir en compte les necessitats i dificultats de moviment de les persones d’edat avançada.
- Disseny de vehicles accessibles i fàcils de fer servir perquè la gent de més de 65 anys pugui conèixer els beneficis de la compra.
Més informació
Dossier de premsa. Gent gran al volant. Estudi RACC sobre l?envelliment i la conducció a Espanya