Estudi. La mobilitat a Barcelona en la nova normalitat
Estudi que analitza els canvis d’hàbits en la mobilitat dels ciutadans de Barcelona i l’àrea metropolitana causats per la pandèmia de coronavirus. Conclou que un de cada tres ciutadans ha canviat el seu mode de transport habitual a causa de la covid-19.
12/11/2020
Objectius
La pandèmia està modificant els patrons de mobilitat urbana. D’una banda, per motius sanitaris, davant la necessitat de mantenir la distància física i extremar la higiene i, de l’altra, per la reducció dels desplaçaments degut a la pèrdua de llocs de treball, l’increment del teletreball i la limitació dels moviments no imprescindibles.
En aquest nou context, a Barcelona s’estan fent 1.125.000 desplaçaments diaris menys que abans de la pandèmia i molts ciutadans opten per utilitzar modes de transport individuals mentre que el transport públic pateix una davallada molt significativa d’usuaris. Alhora, les administracions han adoptat mesures encaminades a facilitar els desplaçaments a peu i en bicicleta i a higienitzar i incrementar la freqüència del transport públic. Com a conseqüència de tot plegat, la qualitat de l’aire ha millorat.
Amb la voluntat d’identificar els reptes que plantegen els canvis en la mobilitat, el RACC ha fet un ampli estudi que inclou 1.600 enquestes a ciutadans residents a l’àrea metropolitana de Barcelona i més de 60.000 observacions a persones que es desplaçaven en diferents modes de transport.
Conclusions
Les principals conclusions de l'estudi indiquen el següent:
- Els modes individuals, com anar a peu, en bicicleta o en cotxe, són els que atrauen més usuaris i també lideren les preferències dels que encara no han canviat de mode de transport però tenen previst fer-ho.
- Els ciutadans que utilitzen el cotxe per anar a la feina o a estudiar són gairebé el doble que abans de la pandèmia: a dins de Barcelona, han passat del 24% al 47%, i a la resta de l’àrea metropolitana, del 27% al 52%.
- La mobilitat a peu també ha atret molts ciutadans, sobretot a l’interior de la ciutat: abans, 1 de cada 4 (24%) optaven per anar a peu quan es desplaçaven per Barcelona, i ara ho fan 1 de cada 3 (34%).
- De les mesures implantades a l’espai públic, les que reben una millor valoració són les relacionades amb el control sanitari al transport públic i amb l’increment de la xarxa ciclista, i les que generen un rebuig majoritari són les que limiten l’estacionament del vehicle privat.
- En general, els nous espais a les calçades habilitats per als vianants no es fan servir: Via Laietana (0,5%), Gran Via (4%), Consell de Cent (13%) o Rocafort (16%), amb l’excepció del carrer Girona, on gairebé la meitat sí que l’aprofiten (48%).
- El 20% dels ciutadans de Barcelona i l’àrea metropolitana que tenen feina teletreballen cada dia i un 20% addicional combinen feina presencial i teletreball, el que representa una reducció superior a un milió de desplaçaments diaris respecte els nivells anteriors a la pandèmia.
- La qualitat de l’aire s’ha situat en nivells de compliment dels indicadors fixats per la UE i l’OMS respecte el NO2, també a les estacions de mesura en zones de trànsit.
Recomanacions
A l'últim, l'estudi assenyala que la situació generada per la covid-19 i el confinament fa necessari un replantejament de la planificació de la mobilitat amb una visió metropolitana i que tingui en compte totes les opcions de mobilitat (anar a peu, en bicicleta, en VMP, en transport públic i privat i en vehicles compartits). L'objectiu principal és garantir la resiliència de tot el sistema davant la “nova normalitat”.
En aquest sentit, el RACC planteja les següents recomanacions a l'administració pública:
- Minimitzar el volum de desplaçaments i distribuir-los en el temps, promovent el teletreball i la flexibilitat horària.
- Dotar de seguretat a la micromobilitat (bicicletes, patinets…) en els desplaçaments interns de la ciutat, mitjançant l'increment d'espais segurs, substituint les voreres-bici per carrils bici a la calçada, la implantació d'un urbanisme tàctic segur, o la reducció de la velocitat dels VMP.
- Generar un sistema de transport públic competitiu i fiable, abaratint les tarifes en hores de menor ús per aplanar l’hora punta, destinant espai dels vagons a bicicletes i patinets o incrementant la inversió en transport públic de 0 emissions.
- Implantar un sistema d’avaluació de les actuacions d’urbanisme dinàmic, mantenint la vorera ampliada del carrer Girona (remodelació del carrer) i retirant la resta de voreres avaluades.
- Impulsar la mobilitat compartida, mitjançant l'increment de les llicències per estendre els serveis als municipis de la primera corona i la integració de la mobilitat compartida amb els títols del transport públic.
- Fomentar l’ús racional i eficient del vehicle privat, mitjançant una xarxa d'estacionaments dissuasius a les estacions de transport públic metropolitanes (park&ride), l’ús dels carrils VAO als accessos metropolitans i l'acceleració del procés d’electrificació.
- Reformar el sistema de distribució de mercaderies, garantint espais de càrrega i descàrrega que evitin les invasions de voreres i l’aparcament en doble fila, avançant cap a un parc de vehicles més net amb ajuts a l’electrificació i creant centres logístics a nivell de districte per a l’e-commerce.