Estudi: Les distraccions per ús del telèfon mòbil
L'ús creixent de smartphones té un paper fonamental en les distraccions, causa principal d'accident a Barcelona.
28/01/2016
Objectius
Después de más de una década de tendencia a la baja en el número de muertos y heridos graves por accidente de tráfico, en 2015 se ha producido en Cataluña un repunte del 22,8% de la mortalidad. Entre las posibles causas de este repunte aparece la incidencia de las distracciones como factor de riesgo.
El uso creciente de smartphones tiene un papel fundamental en las distracciones, principal causa de accidente en Barcelona, y en el global de vías interurbanas de Cataluña. Por este motivo, el RACC vuelve a examinar a fondo una de las principales distracciones de los usuarios, en este caso a través de encuestas y observaciones in situ. En 2008, el RACC ya abordó esta cuestión mediante el informe “Las distracciones, el riesgo no percibido”.
El estudio persigue dos objetivos fundamentales:
- Analitzar la freqüència d'ús del telèfon mòbil en els desplaçament en cotxe, moto i a peu, en diverses situacions de trànsit, mitjançant observacions in situ a diverses vies de la ciutat de Barcelona
- Definir la percepció dels usuaris sobre el risc d'accident quan es fa servir el mòbil, i també els seus hàbits, mitjançant una enquesta a usuaris.
Segons dades de la Direcció General de Trànsit (DGT), la distracció provocada per parlar pel telèfon mòbil equival a conduir amb 1,0 g/L d'alcohol (el doble de la taxa permesa).
Conclusions
Les principals conclusions de l'estudi són:
- Un 26% dels conductors de turismes fan servir el mòbil de manera habitual mentre condueixen i un 47% addicional assegura que el fa servir en cas d'urgència. Només un 27% oblida el mòbil quan circula
- L'ús del mòbil de manera habitual entre els motoristes és d'un 8%, mentre que pràcticament la meitat dels vianants (47,2%) camina mentre manipula el mòbil
- Les aplicacions de missatgeria són les més utilitzades pels usuaris de la via. Cal tenir en compte que enviar un Whatsapp és l'acció que desvia més l'atenció en la conducció i comporta una comunicació repetida via missatges
- Les circumstàncies del trànsit tenen una gran incidència sobre l'ús del mòbil: els conductors acostumen a manipular-lo en situacions de semàfor vermell o congestió, malgrat que també és motiu de multa. Un 20% dels vianants fa servir el mòbil mentre creua un pas de vianants
Recomanacions
Amb l'objectiu de sensibilitzar sobre el risc de fer servir el mòbil a la via, i reduir així l'accidentalitat tant a les carreteres com a les ciutats, el RACC proposa:
- Augmentar la conscienciació i promoure l'ús d'aplicacions de bloqueig del mòbil durant la conducció
- Exigir certificacions per a homologar aplicacions relacionades amb servei de mobilitat (per exemple, el segell ISO) com a segures i compatibles amb la conducció
- Millorar el control de les distraccions per part de les autoritats viàries i graduar les sancions segons la situació de distracció. En aquest sentit, la graduació no ha de passar per augmentar la sanció econòmica, perquè Espanya és el segon país europeu amb la sanció més alta (200 €), només per darrere d'Holanda
- Implicar grans empreses d'internet (Google, Facebook, Apple) i operadors de telefonia (Telefónica, Orange, Vodafone, etc.) en la millora de les aplicacions mòbils per a una integració més segura en la conducció
- Introduir un test teòric-pràctic en el temari de les autoescoles per a demostrar l'afectació de les distraccions en el risc d'accident