Estudi: Segon Baròmetre del Ciclista Urbà a Barcelona

El RACC ha analitzat, per segon any consecutiu, els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen en bicicleta per la ciutat de Barcelona. La segona edició del baròmetre recull que més de la meitat dels ciclistes se senten vulnerables quan circulen per la ciutat.

11/07/2019


Objetius

En els darrers 10 anys, la bicicleta s’ha consolidat com a mode de transport a la ciutat de Barcelona i, malgrat que encara és minoritari, és el que més creix en nombre de viatges. Un any després de la primera edició d’aquest Baròmetre, la xarxa de carrils bici és més extensa, el Bicing s’ha renovat i ha incorporat bicicletes elèctriques, ha finalitzat la moratòria que permetia circular per les voreres de l’Eixample i s’ha triplicat el nombre de bicicletes compartides d’operadors privats. A més, el patinet elèctric i altres vehicles de mobilitat personal han irromput amb força i conviuen en el mateix espai urbà.

Davant d’aquest creixement de l’ús de la bicicleta i de la ràpida transformació de la mobilitat, també apareixen reptes que s’han d’afrontar i resoldre. Per això, amb l’objectiu de millorar la mobilitat de totes les persones que es desplacen per la ciutat, el RACC ha estudiat la situació de la bici des del punt de vista de l’usuari, amb l’objectiu d’identificar els aspectes a millorar i l’evolució del darrer any, afavorir la convivència entre els diferents modes de transport i garantir la seguretat de tots.

Conclusions

Les principals conclusions de l’estudi són:

  • Cada dia, 68.000 persones es desplacen en bicicleta pels carrers de la ciutat, un 8% més que fa un any. El 74% la utilitzen per als desplaçaments quotidians, com anar a la feina o al centre d’estudis.
  • El principal fre per a l’expansió de la mobilitat ciclista continua sent la manca d’aparcaments segurs al carrer. En canvi, el bikesharing s’ha convertit en una important porta d’entrada a la mobilitat ciclista, gràcies a la seva flexibilitat.
  • El 45% dels ciclistes admet que no coneix la normativa de circulació de bicicletes a Barcelona, pel que és important fer campanyes que la donin a conèixer.
  • La presència de vehicles de mobilitat personal, com ara els patinets, als carrils bici analitzats s’ha multiplicat quasi per quatre respecte al 2018.