XXIII Fòrum Barcelona de Seguretat Viària
El XXIII Fòrum Barcelona de Seguretat Viària ha debatut al voltant de l'anomenada "Visió zero" en seguretat viària i les estratègies que cal seguir per assolir aquest objectiu.
27/06/2017
Antecedents i propostes
La UE ha fet seu l'objectiu del Govern de Suècia d'establir la "Visió zero" en sinistralitat viària, plantejat com una fita ideal a assolir l'any 2050. En aquesta nova edició, el Fòrum Barcelona de Seguretat Viària ha reflexionat al voltant de les mesures necessàries per aconseguir aquest objectiu i la necessitat de col·laboració entre entitats públiques i privades.
El Fòrum ha comptat amb la ponència inicial "La Visió Zero: estratègia de seguretat vial integral", a càrrec de Lars Ekman, expert en seguretat viària del Ministeri de Transport de Suècia. A continuació s'han desenvolupat dues taules de debat amb la participació d'experts del sector, entre els quals hi ha el director de la Fundació RACC, Lluís Puerto.
El Fòrum Barcelona de Seguretat Viària és una trobada anual organitzada per l'Ajuntament de Barcelona, el RACC, l'Associació de Prevenció d'Accidents de Trànsit, la Generalitat de Catalunya i el Servei Català de Trànsit.
Programa
09.00 h Obertura de l'acte
- Il·lma. Sra. Mercedes Vidal, regidora de Mobilitat, Ajuntament de Barcelona
- Mª Eugenia Doménech, directora del Servei Català de Trànsit, Generalitat de Catalunya
- Josep Mateu, president Reial Automòbil Club de Catalunya
- Ole Thorson, president de l'Associació Prevenció d'Accidents de Trànsit P(A)T
09.30 h – Ponència: "La Visión Zero: estratègia de seguretat viària integral"
- A càrrec de Lars Ekman, expert en seguretat viària del Ministeri de Transport de Suècia
10.30-11.00 h – Espais de debat
-
Taula 1:
- Rafael Olmos, subdirector general de Seguretat Viària, Servei Català de Trànsit
- Lluís Puerto, director de la Fundació RACC
- Susana Gómez, subdirectora adjunta de Vehículos de la Dirección General de Tráfico
-
Mesa 2:
- César Mosqueira, regidor d’infraestructures de l'Ajuntament de Pontevedra
- Ole Thorson, president de l'Associació Prevenció d'Accidents de Trànsit (PAT)
- Juan José Vilanova, Intendent Major, cap de la Divisió de Trànsit i Seguretat Viària de la Guàrdia Urbana de Barcelona
13.00 h – Conclusions i cloenda
- A càrrec d'Amadeu Recasens, comissionat de Seguretat de l'Ajuntament de Barcelona
Conclusions
Entre les principals conclusions de la jornada destaquen les següents:
- La visió zero és un objectiu possible. Hem de treballar de manera integral i transversal per afavorir un canvi de paradigma a l’hora d’abordar la seguretat viària.
- Les persones són fal·libles i poden cometre errors, però les autoritats han d’organitzar la mobilitat de manera que aquests errors no produeixin conseqüències fatals, atacant els factors de risc i adequant les infraestructures.
- No podem assumir com a vàlida la premissa que a més mobilitat i més diversa, és inevitable més accidentalitat.
- Si bé és cert que les víctimes més greus en accidents de trànsit s’han reduït de forma considerable en els últims anys, detectem un cert estancament en la tendència a la baixa que ens ha de fer reaccionar.
- Cal introduir noves mesures per actuar sobre aquells factors que intervenen en la sinistralitat i posar el focus en els col·lectius de més risc.
- També és imprescindible treballar en la disciplina viària, que no té una finalitat recaptatòria sinó precisament de sensibilització i dissuasió d’aquelles conductes de més risc.
- La mobilitat ha d’estar supeditada a la seguretat viària.
El director de la Fundació RACC, Lluís Puerto, ha indicat que per complir els objectius de la UE de reduir a la meitat les morts en accident de trànsit “cal introduir mesures noves i que actuïn específicament sobre els col·lectius de més risc, especialment els joves, la gent gran, els vianants i els motoristes”.
Més informació
Ponència Lars Ekman (Ministeri de Transport de Suècia): “La Visió Zero: estratègia de seguretat viària integral”
Ponència Rafael Olmos (Servei Català de Trànsit): “Visió Zero”
Ponència Juan José Vilanova (Guàrdia Urbana de Barcelona): “La seguretat viària com valor estratègic per la nostra ciutat”
Ponència Lluís Puerto (Fundació RACC): “20 mesures per al 2020”