XXV Fòrum Barcelona de Seguretat Viària: Declaració institucional a favor de millorar la seguretat viària

La nova edició del Fòrum Barcelona de Seguretat Viària ha debatut sobre els reptes de les ciutats del segle XXI en matèria de seguretat viària. Amb motiu del 25è aniversari de les jornades, les principals entitats i administracions han signat una declaració institucional de compromís a favor de millorar la seguretat viària.

08/11/2019


Objectius

En els seus 25 anys d'història el Fòrum Barcelona de Seguretat Viària ha tractat temàtiques molt diverses relacionades amb la seguretat viària i la mobilitat urbana. La trobada ha contribuït al debat des d'un esperit constructiu i amb la participació d'experts reconeguts en la matèria i de responsables públics.

L'objectiu d'aquesta nova edició ha estat continuar treballant per la seguretat viària, perseguir la "visió zero" víctimes de trànsit i plantejar els reptes de futur al segle XXI en matèria de seguretat viària, fent-los compatibles amb la sostenibilitat de les ciutats.

Manifest

Amb motiu del 25è aniversari d'aquestes jornades, el RACC ha impulsat, juntament amb les principals entitats i administracions involucrades en la mobilitat a Barcelona, la redacció i la signatura d'una declaració institucional de compromís a favor de millorar la seguretat viària i de reduir l'índex de víctimes per accidents de trànsit.

Els signants del manifest són Albert Batlle, cinquè tinent d'alcalde de Seguretat i Prevenció de l'Ajuntament de Barcelona; Mª Rosa Alarcón, regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona; Jorge Ordás, subdirector general de Mobilitat i Tecnologia de la DGT; Juli Gendrau, director del Servei Català de Trànsit. Generalitat de Catalunya;  Josep Mateu, president del RACC; i Yolanda Doménech, psicòloga i directora de l'Associació de Prevenció d'Accidents de trànsit P(A)T.

Les administracions, entitats, empreses i persones signants de la declaració es comprometen a realitzar accions per assolir els següents objectius:

  • Aconseguir una ciutat més amable on la prioritat siguin els col·lectius més vulnerables, posant l'èmfasi en els vianants.
  • Pacificar els entorns escolars.
  • Fomentar l'ús del transport públic i fer-lo més segur i inclusiu.
  • Millorar la integració de ciclistes i vehicles de mobilitat personal a la mobilitat de la ciutat.
  • Implementar un pla estratègic per a motoristes com a col·lectiu més vulnerable.
  • Involucrar les empreses en la salut laboral dels treballadors en relació a la seguretat dels seus desplaçaments.
  • Millorar la seguretat dels vehicles a motor.
  • Promoure una convivència entre les persones usuàries dels diferents mitjans de transport urbà per evitar els accidents.

Conclusions

La jornada ha comptat amb diversos ponents que han reflexionat sobre temes com l'ètica en la seguretat viària, la convivència, l'envelliment de la població i la protecció dels usuaris més vulnerables. Entre ells, ha intervingut el coordinador d'Estudis de Mobilitat de la Fundació RACC, Marc Figuls, que ha presentat una anàlisi sobre l'accidentalitat i el comportament dels motoristes a la ciutat de Barcelona.

El president del RACC, Josep Mateu, ha recordat que els col·lectius més vulnerables són els vianants i els motoristes. Després de recordar les xifres d'accidentalitat d'aquests grups, ha assenyalat que “abordar la visió zero víctimes a Barcelona vol dir necessàriament desplegar un pla per a reduir els accidents de moto”.