Estudi. Anàlisi del nou sistema d’etiquetatge de pneumàtics

El RACC i Michelin consideren que el nou sistema d’etiquetatge de pneumàtics (en vigor a partir de novembre del 2013) permetrà una major seguretat en la conducció i millorarà l’eficiència energètica.

17/10/2012


Objectius

A partir de l’1 de novembre del 2013, tots els pneumàtics nous que es comercialitzin a la Unió Europea han d’incloure una etiqueta amb informació sobre els tres aspectes següents:

  • L’impacte sobre el consum de carburant i, per tant, sobre les emissions de CO2.
  • La distància de frenada en terra mullat.
  • El soroll exterior de rodament mesurat en decibels.

El RACC ha analitzat, amb la col·laboració de Michelin, el nou sistema d’etiquetatge de pneumàtics, amb l’objectiu que l’usuari disposi d’informació sobre aquesta nova legislació. L’anàlisi inclou la realització d’assajos en laboratori per a avaluar les prestacions dels nous models de pneumàtics quant a estalvi de combustible, reducció de l’impacte mediambiental i el grau de seguretat en cas de frenada d’emergència en el moment de la conducció.

Conclusions

L’estudi presenta les conclusions següents:

  • El nou sistema d’etiquetatge afavoria la compra de pneumàtics més eficients i segurs.
  • En eficiència, un pneumàtic «A» consumeix 0,5 L/100 km menys que un pneumàtic «G».
  • En seguretat, un pneumàtic «A» frena en una distància un 30% inferior que un pneumàtic «G».
  • Tot i això, l’etiquetatge no inclou un aspecte molt important per a l’usuari: la vida útil (durabilitat), que té un impacte directe en l’economia dels conductors.
  • Un pneumàtic «A» en eficiència energètica i en adherència en mullat pot convertir-se en un «G» si les pressions no són les aconsellades pel fabricant (importància de les revisions).

Recomanacions

L’estudi inclou també una sèrie de recomanacions pràctiques als consumidors:

  • A l’hora de comprar-los, exigir la informació de l’etiquetatge del pneumàtic, però també sobre altres aspectes importants relatius al pneumàtic: durabilitat (un pneumàtic de llarga durada és més rendible), adherència en revolts (un 25% dels accidents passen en revolts) i eficàcia en sòl sec (un 70% dels accidents es produeixen en sec).
  • No és recomanable comprar un pneumàtic amb una qualificació en eficiència energètica molt alta, si alhora presenta una mala qualificació en seguretat: escollir un pneumàtic amb qualificacions de bon nivell de consum i seguretat.
  • La seguretat, l’impacte mediambiental i la durabilitat del pneumàtic també depenen de manera important del seu manteniment: revisar mensualment la pressió d’inflament, la profunditat del dibuix i el desgast dels pneumàtics en un taller especialitzat.