Objectius
Des de l’any 2000, el RACC ha publicat almenys un cop l’any l’estudi comparatiu de sistemes de retenció infantil (SRI) de tots els grups de pes que es comercialitzen a Espanya (0, 0+, I, II i III). El 2014 l’estudi va començar a analitzar cadiretes comercialitzades sota la normativa “i-Size”, que actualment conviu amb la regulació anterior.Els estudis realitzats pels automòbil clubs i ICRT (International Consumer Research and Testing) sobre els sistemes de retenció infantil (SRI) s’han convertit en una guia pràctica i actualitzada per als pares en el moment d’adquirir un SRI.
Els principals criteris d’avaluació de l’estudi són:
- Seguretat (50% de la valoració final): protecció en cas d’impacte frontal, protecció en cas d’impacte lateral, guiatge del cinturó/ajust a la mida, estabilitat al seient del vehicle i suport del cap.
- Facilitat d’ús (40%): risc d’ús incorrecte, cordat/descordat del cinturó de l’infant, instal•lació i extracció de la cadireta, modificació de la cadireta (esforç per adaptar-la a un infant més petit o més gran) i instruccions.
- Ergonomia (10%): suport de les cames, encoixinat i visibilitat per a l’infant.
- Anàlisi de substàncies nocives.
L’estudi inclou la realització de proves de xoc, de major rigor que les exigides per a l’homologació oficial, així com l’anàlisi de cada SRI per part de professionals independents. Així en resulta una valoració final de cada cadireta segons el barem següent: “molt bé”, “bé”, “satisfactori”, “acceptable” i “malament”.
Comparativa
Del total de cadiretes analitzades, 20 han obtingut una valoració de “bo” i sis han estat valorades com a “satisfactori”. Aquestes cadiretes no només excedeixen clarament els requisits legalment establerts, sinó que els fabricants també van tenir en compte els requisits de les proves de consumidors durant el disseny i el desenvolupament. El Kiddy Evo-Lluna i-Size és l’únic model que ha estat guardonat amb la recomanació del club perquè és “molt bo”.De la resta de dispositius, sis han estat valorats com a “acceptable”, dos com a “suficient” i tres com a “desfavorables”. Les principals deficiències que presenten aquests tres models són la manca de suficient protecció en impactes laterals o la presència de substàncies nocives.
Més informació
Estudi comparatiu de sistemes de retenció infantil (2016)
Avís legal
La publicació i difusió d’aquest estudi per part del REIAL AUTOMÒBIL CLUB DE CATALUNYA i la FUNDACIÓ RACC, mentre que el RACC té la consideració d’Organització de Consumidors i Usuaris, i ambdues són una Associació i Fundació, respectivament, sense ànim de lucre, es realitza en desenvolupament del seu objecte, dins la seva activitat informativa als consumidors i usuaris en nom de la millora de la seguretat viària.El REIAL AUTOMÒBIL CLUB DE CATALUNYA i la FUNDACIÓ RACC es limiten a publicar els resultats de l’estudi realitzat per Stiftung Warentest i l’automòbil club alemany (ADAC), en relació a diferents models de cadiretes existents al mercat, de manera que el REIAL AUTOMÒBIL CLUB DE CATALUNYA i la FUNDACIÓ RACC no són responsables del contingut de l’estudi, ni de l’anàlisi de les mostres, que es limiten a publicar, i de la mateixa manera tampoc se’n fan responsables.
L’adquisició de les mostres per a les proves es realitza a comerços, per catàleg o del mateix fabricant de forma aleatòria, estant totes les cadires homologades segons normativa ECE R44/03, ECE-R44/04 o ECE-R129 i UNECE. Per tant, totes les cadiretes objecte de l’estudi comparatiu són aptes per ser al mercat.
Metodologia de l’estudi