Informe: Manipulació del comptaquilòmetres, un frau a l’ordre del dia

Informe sobre el frau derivat de la manipulació del comptaquilòmetres dels vehicles d’ocasió, un problema que afecta tot Europa a causa de l’augment de la compravenda de vehicles d’ocasió entre diferents països.

07/05/2014


Objectius

De tant en tant apareixen notícies a la premsa sobre negocis de venda de vehicles amb el comptaquilòmetres manipulat. No obstant això, aquesta manipulació no és un delicte en si mateixa perquè ha d’anar associada a una estafa; és a dir, intentar obtenir un benefici econòmic a partir de l'engany a un tercer. L'estafa es produeix quan s'intenta vendre un vehicle per un valor fixat, en gran mesura, a partir de la seva antiguitat i el seu quilometratge.

Amb l'aparició dels comptaquilòmetres digitals es pensava que s'eliminaria aquesta pràctica, però s'ha vist que ara fins i tot és més senzilla. Es tracta d'un problema que afecta tota la UE, ja que la compravenda de vehicles d'ocasió entre diferents països és una pràctica habitual.

Aquest informe analitza el frau derivat de la manipulació del comptaquilòmetres dels vehicles d'ocasió, a més de demostrar la facilitat de manipular aquest dispositiu.

Conclusions

A partir de l'estimació que el nombre de cotxes manipulats a Espanya se situa entre el 5% (estimació conservadora) i el 12% –fins al 30% dels vehicles d'ocasió importats d'altres països–, la quantificació d'aquesta pràctica pot ascendir a 154 milions d'euros (estimació conservadora) i 343 milions d'euros a l'any. En el total d'Europa, aquesta estimació equival a uns 10.000 milions d'euros anuals.

Malgrat tot, l'impacte de la manipulació dels comptaquilòmetres va més enllà de l'àmbit econòmic i afecta directament l'automobilista, la indústria, la seguretat viària i el medi ambient.

Consumidor:

  • Sobrecost en el preu de compra del vehicle d'ocasió.
  • Risc per a la seguretat viària.
  • Atempta directament contra l'economia del nou propietari (increment de la depreciació i dels costos de manteniment i reparacions).

Indústria:

  • Acte de competència deslleial respecte a altres actors que actuen honestament.
  • Valor percebut del vehicle superior al valor real: desincentiva la demanda de vehicles nous.
  • Danys a la imatge de la marca del fabricant.
  • Increment de reclamacions a companyies asseguradores.

Medi ambient:

  • Cotxes amb més emissions contaminants.

Recomanacions

A les administracions:

  • Obligació per llei de reportar les lectures del comptaquilòmetres a aquelles entitats que tinguin contacte amb els vehicles (revisions ITV, tallers, concessionaris i controls policials).
  • Sistema d'intercanvi d'informació de quilometratge entre països.
  • Tipificació explícita al Codi Penal del delicte de manipulació del comptaquilòmetres.
  • Modificació de la normativa de la UE d'homologació de vehicles per exigir la inclusió per part dels fabricants de mitjans que impossibilitin la manipulació del comptaquilòmetres.

A l'usuari:

  • Sempre que sigui possible, és recomanable recollir informació sobre el cotxe d'ocasió abans de comprar-lo: comprovar el quilometratge a la DGT o al fabricant, exigir l'històric de manteniment i reparacions del vehicle, no fiar-se de les gangues i fer cas del sentit comú, fixant-se en alguns detalls (desgast del volant, tiradors, botoneria i pedals coherent amb el quilometratge, pneumàtics i que el quilometratge sigui coherent amb l'any de matriculació).
  • Que un mecànic qualificat inspeccioni el vehicle.
  • Que es detalli el quilometratge al rebut de compra del vehicle.