Estudi. Anàlisi de la funcionalitat de Via Augusta amb carril bici

El RACC ha analitzat el funcionament i utilitat del carril bici de la Via Augusta de Barcelona, nou mesos després de la seva finalització. Una de les conclusions principals de l’estudi assenyala que, amb aquesta infraestructura, el 20% de l’espai de la Via Augusta es destina actualment a només l’1% dels usuaris.

30/05/2024

Objectius

El RACC ha analitzat com s’està comportant la Via Augusta de Barcelona, un dels eixos d’accés a la ciutat que el mes d’agost va completar les obres de construcció de dos carrils bici unidireccionals en tot el seu recorregut. L’objectiu del Club ha estat avaluar si els canvis que han comportat la implantació d’aquest carril bici estan contribuint a promoure una mobilitat neta i segura.

Per fer aquest estudi, el RACC ha analitzat aforaments als 7 trams en que s’ha dividit la via, realitzant més de 3.500 observacions dels vehicles circulants pel carril bici, entre les 7 i les 10 h del matí i entre les 17 i les 20 h de la tarda. També ha realitzat observacions per calcular l’acompliment dels límits de velocitat de les bicicletes, la velocitat mitjana dels busos, els cicles semafòrics per travessar els encreuaments principals i els comportaments dels usuaris respecte el carril bici. També s’han fet servir dades d’Intensitat Mitja Diària (IMD) de l’Open Data de l’Ajuntament de Barcelona; dades de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) sobre viatgers en bus de 2023; xifres de velocitats mitjanes de l’eina d’anàlisi de congestió de trànsit (INRIX), i dades de treballs de camp realitzats pel RACC expressament per aquest estudi.

Repartiment i ús de l’espai de circulació

Conclusions

Les conclusions principals de l’estudi assenyalen el següent:

  • Els nous trams de carril bici a Via Augusta han suposat un increment en la xarxa ciclista (actualment Via Augusta compta amb uns 4km i major connectivitat en bicicleta fins a la Diagonal), però ha modificat la funcionalitat d’un eix/accés d’entrada i sortida de la ciutat de Barcelona.
  • La congestió ha incrementat perquè s’ha disminuït més la capacitat que la intensitat del trànsit: circulen menys vehicles per un espai molt més reduït i la conseqüència és que triguen més temps i fan més cues.
  • Considerant el conjunt d’usuaris que circulen per Via Augusta al llarg del dia, els usuaris del carril bici representen actualment un 1% de la mobilitat i tenen reservat entre un 20 i un 25% de l’espai de circulació en els diferents trams.
  • L’estudi presentat pel RACC ha observat problemes de convivència entre els usuaris de diferent modes de transport.

Recomanacions

Arran de les conclusions de l’estudi, el RACC planteja les següents recomanacions a les administracions responsables:

  • Analitzar globalment la xarxa en artèries d’accés i sortida a la ciutat abans de fer canvis que afectin a l’ocupació de la calçada i, per tant, a la seva funcionalitat. Estudiat l’anàlisi concret de Via Augusta, s’hauria d’avaluar a fons les conseqüències derivades del carril bici i la pèrdua de capacitat viària i actuar en propostes per mitigar els seus efectes, tant en transport públic com en vehicle privat.
  • Estudiar altres itineraris ciclables per carrers de l’entorn i treure l’actual carril bici en sentit mar / baixada, especialment per reduir pressió a la cruïlla Via Augusta / Ronda General Mitre.