Estudi: Cinquè Baròmetre RACC de la mobilitat ciclista a Barcelona i als seus accessos

El RACC ha presentat la cinquena edició del baròmetre que analitza els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen en bicicleta per la ciutat de Barcelona i els seus accessos. Entre les principals conclusions destaca la sensació de vulnerabilitat que senten els ciclistes davant conductes d’altres usuaris; principalment, l’ocupació indeguda dels carrils bici.

11/07/2023

Objectius

La bici com a mode de transport és una realitat consolidada i creixent a Barcelona i a la seva Àrea Metropolitana. Cal tenir present que els desplaçaments dels ciclistes a Barcelona han augmentat un 77% en dia feiner els darrers 12 anys. També segueix creixent la xarxa ciclista, que actualment compta amb un 22% de km més que l’any passat (332 km), malgrat que una gran part dels usuaris percep que no té infraestructura específica en algun moment del trajecte.

Davant d’aquest creixement de l’ús de la bicicleta apareixen reptes que s’han d’afrontar i resoldre. Per això, amb l’objectiu de millorar la mobilitat, el RACC ha estudiat l’ús actual de la xarxa pedalable i la situació de la bici des del punt de vista de l’usuari i la seva evolució el darrer any, amb la intenció d’identificar els aspectes a millorar, afavorir la convivència entre els diferents modes de transport i garantir la seguretat de tots.

Per elaborar l’estudi, el Club ha realitzat 800 enquestes a ciclistes i més de 18.500 observacions a bicicletes i VMP als carrils bici. En aquest estudi, s’ha observat per primer cop el compliment dels límits de velocitat a cada tipologia de via i la fluïdesa del trànsit a determinats punts de la xarxa ciclista (nivell de servei), a més del volum de vehicles que hi circulen (aforaments).

Conclusions

Les principals conclusions de l’estudi indiquen:

  • Els ciclistes puntuen amb un aprovat just la seguretat de la xarxa pedalable a Barcelona (5,4 sobre 10). Malgrat això, l’experiència d’anar en bici a Barcelona la valoren més positivament (amb un 6,2 sobre 10).
  • L’ocupació indeguda dels carrils bicis és la situació que genera més sensació de risc entre els ciclistes.
  • Un 61% dels ciclistes diu haver patit avançaments imprudents i a un 67% no li sembla segur compartir carril amb els busos als carrers 30.
  • 9 de cada 10 ciclistes no troben xarxa pedalable continua en tot el seu recorregut habitual, malgrat que els kilòmetres d’infraestructura han augmentat un 22% respecte 2022.
  • Els ciclistes respecten el límit de velocitat quan circulen per carrers 30 a Barcelona. Tot i així, la gran majoria supera la velocitat permesa de 10km/h als passejos compartits, plataformes úniques i carril bici vorera analitzats.
  • Hi ha un compliment generalitzat de l’ús d’elements obligatoris de seguretat, i el 57% dels ciclistes adults porta casc tot i no ser obligatori més enllà dels 16 anys.
  • 1 de cada 2 usuaris del Bicing faria desplaçaments metropolitans si hi hagués continuïtat del servei.

Recomanacions

El baròmetre també inclou un seguit de recomanacions per millorar la mobilitat en bicicleta per la ciutat. Les recomanacions es divideixen en quatre aspectes principals:

  • Visió metropolitana-coordinació dels municipis, a partir del desenvolupament d’una xarxa metropolitana contínua i segura, amb normativa única.
  • Millora de la infraestructura, amb mesures com la consolidació de la xarxa actual, la millora del seu manteniment, la creació d’espais propis en els semàfors o la creació d’una xarxa d’aparcaments segurs.
  • Millora del comportament dels usuaris a partir d’una formació obligatòria i específica, i el desenvolupament d’incentius (assegurances, avantatges fiscals, etc.).
    Millora del servei públic perquè la bicicleta sigui una opció atractiva.

Veure llistat complet de recomanacions en la documentació adjunta.