Estudi de l’impacte i acceptació de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona

Les conclusions de l’estudi del RACC i Zurich Seguros sobre les Zones de Baixes Emissions (ZBE) a la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana assenyalen que la majoria dels ciutadans no estan satisfets amb la gestió de la ZBE.

20/09/2023

Objectius

Les zones de baixes emissions són espais delimitats per l’administració pública on s’apliquen restriccions d’accés, circulació i estacionament al vehicle motoritzat, segons una classificació de la seva eficiència energètica. El seu propòsit és reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i de gasos i partícules contaminants dels vehicles a motor amb combustible fòssil.

La Zona de Baixes Emissions de Barcelona (ZBE), posada en marxa el 2020, ha suposat diverses mesures restrictives als vehicles més contaminants en diferents zones de la ciutat.

L’estudi del RACC i Zurich Seguros ha analitzat el funcionament de ZBE a la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana, tenint en compte l’evolució de diferents característiques, la renovació del parc vehicular, les intensitats de circulació o la qualitat de l’aire, així com l’opinió dels usuaris de la capital i els seus entorns.

Conclusions

Les conclusions principals de l’estudi assenyalen:

  • Més de la meitat dels usuaris està a favor de la ZBE, però no aproven com s’ha implantat a Barcelona. Així, el 51% dels ciutadans enquestats està d’acord amb la seva implantació a la ciutat, però es mostren crítics en la seva majoria amb la seva gestió (84%) i amb la comprensió del seu funcionament (91%).
  • 7 de cada 10 enquestats no ha percebut un impacte en la seva mobilitat habitual derivat de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona. Els que resideixen a l’àrea metropolitana són els que més afectació reconeixen (26%).
  • Tampoc es manifesta un canvi modal en els desplaçaments per la posada en marxa d’aquesta mesura. El 58% dels nous usuaris del transport públic afirmen que la ZBE no ha tingut relació amb el canvi modal. En la meitat dels casos ha empitjorat el viatge, passant a ser més lent que amb el vehicle privat.
  • Els valors de contaminants relacionats amb el trànsit presenten una evolució positiva en l’última dècada, tot i que es continuen mantenint per sobre dels nivells màxims recomanats per l’OMS. Els ciutadans consideren que la qualitat de l’aire de Barcelona és perjudicial per a la salut (68%) i un 50% creu que la Zona de Baixes Emissions no millora la congestió de les vies de la ciutat.
  • En relació a la xarxa de mobilitat sostenible, aprova el transport públic actual i la xarxa ciclista urbana, però no la interurbana ni tampoc els punts de recàrrega elèctrica.

Recomanacions

L’informe recull també una sèrie de recomanacions a les administracions responsables, resumides en quatre punts:
  • Unificar criteris i treballar de manera coordinada.
  • Conscienciar a la població.
  • Dirigir la inversió a la mobilitat massiva i sostenible.
  • Més ajudes als usuaris afectats..

Veure detall de les recomanacions en la documentació adjunta.