Estudi de l’impacte i acceptació de la Zona de Baixes Emissions de Madrid

Les conclusions de l’estudi del RACC i Zurich Seguros sobre les Zones de Baixes Emissions (ZBE) a la ciutat de Madrid i la seva àrea metropolitana assenyalen que els ciutadans donen suport a la ZBE, tot que no estan satisfets amb la gestió.

19/09/2023

Objectius

Les zones de baixes emissions són espais delimitats per l’administració pública on s’apliquen restriccions d’ accés, circulació i estacionament al vehicle motoritzat, segons una classificació de la seva eficiència energètica. El seu propòsit és reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i de gasos i partícules contaminants dels vehicles a motor amb combustible fòssil.

La Zona de Baixes Emissions de Madrid (ZBE), posada en marxa el 2021, ha suposat diverses mesures restrictives als vehicles més contaminants en diferents zones de la ciutat.

L’objectiu de l’estudi del RACC i Zurich Seguros és analitzar el funcionament de ZBE a la ciutat de Madrid i la seva àrea metropolitana, tenint en compte l’evolució de diferents característiques, la renovació del parc vehicular, les intensitats de circulació o la qualitat de l’aire, així com l’opinió dels usuaris de la capital i entorns.

Conclusions

Les conclusions principals de l’estudi assenyalen:

  • En general, la Zona de Baixes Emissions de Madrid és una mesura recolzada, però no satisfà la forma en què s’ha implantat. Així, més de la meitat dels ciutadans enquestats està d’ acord amb la seva implantació a la capital espanyola, però es mostren en la seva majoria crítics amb la seva gestió i amb la comprensió del seu funcionament.
  • 6 de cada 10 ciutadans enquestats no ha percebut un impacte en la seva mobilitat habitual derivat de la ZBE de Madrid.
  • Tampoc es manifesta un canvi modal en els desplaçaments originat per la posada en marxa d’ aquesta mesura.
  • Els valors de contaminants associats a la circulació vehicular s’han vist reduïts, mentre que el repartiment de distintius mediambientals del parc de vehicles no ha variat massa, tot i que es redueixen els vehicles amb distintiu B (-18%) i sense distintiu (-2%), i incrementen els vehicles ECO (19%). Només 1 de cada 10 usuaris actuals del vehicle privat n’ha adquirit un de nou per circular per la ZBE.
  • En la valoració de la xarxa de mobilitat sostenible, aprova el transport públic actual, però no la xarxa ciclista ni els punts de recàrrega elèctrics de la ciutat que presenten camí per millorar des de la percepció de l’usuari.

Recomanacions

L’informe recull també una sèrie de recomanacions a les administracions responsables, resumides en quatre punts:
  • Unificar criteris i treballar de manera coordinada.
  • Conscienciar a la població.
  • Dirigir la inversió a la mobilitat massiva i sostenible.
  • Més ajudes als usuaris afectats.

Veure detall de les recomanacions en la documentació adjunta.