Estudi: EuroRAP 2022. Programa europeu de valoració de carreteres segures

L’edició de 2022 de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP a les vies catalanes recull que la recuperació de la mobilitat ha suposat un increment del nombre de víctimes mortals i ferits greus, però sense tornar als nivells pre-pandèmia. Entre les conclusions, destaca també que els motoristes estan implicats en el 45% dels accidents de trànsit amb víctimes mortals i ferits greus.

19/12/2022

Objectius

El RACC ha presentat la 21a edició de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP, que analitza un any més l’accidentalitat a la xarxa viària catalana. El RACC i altres clubs europeus membres de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA) avaluen cada any amb aquesta metodologia les xarxes viàries de països d’arreu del món. A Catalunya, l’estudi compta amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, del Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Barcelona.

EuroRAP és un consorci europeu que analitza el risc d’accidentalitat de les carreteres amb l’objectiu de millorar la seguretat viària. La seva metodologia compara el nombre d’accidents greus i mortals que hi ha hagut els últims 3 anys en un tram de carretera amb el volum de vehicles que hi circulen (en termes d’intensitat mitjana diària de trànsit, IMD).

Aquesta edició d’EuroRAP ha analitzat 6.373 km de carreteres (urbanes i travesseres), que representen el 92% de la mobilitat per carretera de Catalunya.

Conclusions

Entre les conclusions de l’estudi destaquen les següents:

  • L’Arrabassada torna a situar-se com el tram amb més risc d’accident de Catalunya. En el 88% dels accidents amb morts i ferits greus (17 en els darrers tres anys) en aquesta carretera hi ha involucrada com a mínim una motocicleta.
  • Per setè any consecutiu, la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola és el tram de carretera amb més accidents greus i mortals per quilòmetre de Catalunya per al conjunt de vehicles. Entre el 2019 i el 2021 hi ha hagut 17 accidents greus i mortals en un tram de 7,1 quilòmetres de longitud.
  • En el trienni 2019-2021 els accidents greus i mortals han disminuït un 8,7%, mentre que la mobilitat global s’ha reduït en un 3,0% a conseqüència de la pandèmia. En aquest context, la perillositat ha disminuït un 6,1% en el global de la xarxa viària analitzada, si bé els trams amb risc “alt” o “molt alt” representen encara el 25% del total avaluat.
  • Els quilòmetres de risc “alt” i “molt alt” representen el 25% de la xarxa, quatre punts percentual menys que en el trienni anterior. A Barcelona, el nombre de km amb risc “alt” i “molt alt” s’incrementen en 2 punts, a Girona baixen 9 punts percentuals, a Lleida 6 i a Tarragona 5. Tarragona continua sent la demarcació amb el percentatge més baix de km amb risc “alt” i “molt alt” (20%) i Lleida amb més km de risc elevat (28%).
  • Les carreteres convencionals (amb un sol carril per sentit) acumulen quasi la totalitat dels trams amb risc “molt alt”, “alt” i “mitjà”. En canvi, a les carreteres desdoblades (autovies i autopistes) pràcticament tots els trams són de risc “baix” o “molt baix”. El risc de patir un accident greu o mortal en una carretera convencional és 4 cops més alt que en una carretera desdoblada.
  • En el 45% dels accidents de trànsit amb víctimes mortals i ferits greus que es produeixen a les carreteres catalanes hi ha estat involucrada com a mínim una moto o un ciclomotor, tot i que només han representat un 2,3% de la mobilitat global en carretera a Catalunya.

Per al 2030 la Unió Europea ha establert l’objectiu de rebaixar un 50% el nombre de morts en carretera respecte el 2020. En el període 2010-2020 es va registrar una reducció d’un 54% en el nombre de morts. Les restriccions a la mobilitat provocades per la pandèmia van propiciar aquest descens tan notable. Quan la mobilitat s’ha recuperat, el nombre de víctimes mortals s’ha tornat a incrementar, sense arribar però als nivells de 2019.