Estudi: EuroRAP 2022. Programa europeu de valoració de carreteres segures a Espanya

L’edició de 2022 de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP a les vies espanyoles recull una reducció del percentatge de trams de més risc, tot i que es manté un 7,3% de trams de risc “elevat” o “molt elevat”. Entre les seves conclusions, destaca també que el risc a les carreteres convencionals és tres vegades més elevat que a les autovies i quatre vegades més gran que a les autopistes.

22/06/2023

Objectius

El RACC ha presentat la 19a edició de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP en la Xarxa de Carreteres de l’Estat (Red de Carreteras del Estado, RCE). El RACC i altres clubs europeus membres de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA) avaluen cada any amb aquesta metodologia les xarxes viàries de països de tot el món.

EuroRAP és un consorci europeu que analitza el risc d’accidentalitat de les carreteres amb l’objectiu de millorar la seguretat viària. La seva metodologia compara el nombre d’accidents greus i mortals que s’han registrat en els últims tres anys en un tram de carretera amb el volum de vehicles que circulen (la intensitat mitjana diària de trànsit, IMD).

En aquesta edició d’EuroRAP, corresponent al trienni 2019-2021, s’han analitzat 1.395 trams de la RCE, que representen 25.101 km. En la xarxa analitzada es realitza el 50,4% de tots els quilòmetres recorreguts en el conjunt de la RCE.

Conclusions

Entre les conclusions de l’estudi destaquen les següents:

  • El nombre de quilòmetres amb el risc d’accidentalitat “elevat” (vermell) o “molt elevat” (negre) ha baixat del 8,6% al 7,3%, a causa d’un descens d’accidents greus a la RCE, acompanyat de l’increment de trànsit. Tot i que encara hi ha un total de 1.873 km de risc “elevat” o “molt elevat”, que suposen el 7,3% dels trams analitzats de la RCE.
  • En el conjunt de la RCE, les autopistes presenten un 70% de quilòmetres de risc “molt baix”; i les autovies, un 65% de quilòmetres del mínim nivell de risc. Les carreteres convencionals de calçada única, amb un carril per sentit, presenten un 13% de la seva longitud amb índex de risc “elevat” o “molt elevat”.
  • La Rioja és la Comunitat Autònoma amb més proporció de km de risc “elevat” o “molt elevat”, que afecta el 19% dels trams de la RCE que discorren pel seu territori, una proporció superior en més del doble a la mitjana del conjunt d’Espanya (7%).
  • Per províncies, Girona, La Rioja, Lleida, Lugo, Huelva i Orense presenten un percentatge de trams de risc “elevat” o “molt elevat” de la RCE que discorre pel seu territori superior al 15%, superant amb escreix la mitjana nacional del 7%.
  • Hi ha 45 carreteres de la RCE amb almenys un tram de risc “elevat” o “molt elevat”. No obstant això, només 10 d’elles acumulen fins al 52% (960 km) de la longitud dels trams de la RCE de risc “elevat” i “molt elevat”.
  • En el conjunt de la RCE, el risc a les autopistes i autovies es manté en el nivell “molt baix” mentre que a les carreteres convencionals ha passat de “moderat” a “baix”. Malgrat tot, el risc a les carreteres convencionals és tres vegades superior que a les autovies i quatre vegades més elevat que a les autopistes.

La Unió Europea ha establert per a 2030 l’objectiu de rebaixar en un 50% el nombre de morts en carretera respecte a 2020. Des de l’any 2010 s’ha produït un descens general del nombre d’accidents amb morts i ferits greus, que ha estat més intens a les vies convencionals (un 62%) que a les vies de gran capacitat (54%). Aquest descens ha anat acompanyat d’un augment del trànsit, que el 2019 era molt més elevat a les vies de gran capacitat (un 25%) que a les vies convencionals (9%). Després de les restriccions per la pandèmia de COVID-19, el trànsit s’ha recuperat més intensament a les vies de gran capacitat que a les convencionals.