Estudi. Green NCAP (novembre 2021)

El test de sostenibilitat Green NCAP de novembre de 2021 (setena onada) ha avaluat cinc models: els elèctrics Lexus UX 300e i Nissan LEAF e +, els híbrids endollables Renault CAPTUR E-TECH i Volkswagen Golf 8 GTE, i el vehicle de motor dièsel Audi A3 Sportback 35 TDI. Els dos elèctrics han obtingut la puntuació màxima de cinc estrelles.

24/11/2021

Objectius

Green NCAP és el programa europeu d’avaluació de vehicles que mesura l’impacte ambiental dels automòbils amb l’objectiu de promoure l’ús de cotxes més nets. El programa examina el rendiment dels vehicles en condicions de circulació real i els sotmet a proves més estrictes que les exigides legalment als fabricants. A més, ajuda a comprendre les diferències que existeixen entre les diverses estratègies de control d’emissions de les marques i crea un estàndard de referència per als usuaris.

La finalitat de Green NCAP és promoure vehicles menys contaminants, més eficients energèticament i que suposin un major estalvi de combustible. Per aconseguir-ho, d’una banda proporciona informació independent i rigorosa als usuaris i, de l’altra, incentiva els fabricants perquè desenvolupin automòbils amb la màxima eficiència i les mínimes emissions contaminants i de gasos d’efecte hivernacle.

Green NCAP és un consorci europeu, format per administracions, clubs de mobilitat, organitzacions de consumidors i centres de recerca, patrocinat i recolzat per Euro NCAP (European New Car Assessment Programme). Entre els seus participants es troba el RACC com a membre de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA), i fins a una vintena d’organitzacions i laboratoris independents de vuit països d’Europa.

Metodologia

El protocol Green NCAP ha combinat fins avui diversos test en laboratori, en conducció en fred o en mode així com avaluacions en condicions de circulació reals per tal de valorar les emissions reals de cada vehicle. A més d’avaluar l’eficiència energètica i les emissions que afecten la qualitat de l’aire, també analitza les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle.

No obstant això, Green NCAP ja prepara importants novetats en les anàlisis a realitzar a partir de 2022. Fins aquesta darrera onada, Green NCAP ha qualificat als automòbils únicament per les emissions del tub d’escapament, la qual cosa atorga un avantatge inicial als models elèctrics, que no emeten gasos pel tub d’escapament. A partir de 2022, basarà la seva avaluació de les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle en una anàlisi «de pou a roda» (well-to-wheel), que inclou tot el cicle de vida del combustible. Aquesta novetat permetrà orientar millor als consumidors sobre la veritable petjada ambiental de cada model; especialment, en el cas dels vehicles elèctrics.

Resultats

En aquesta setena onada, el Lexus UX 300e i el Nissan LEAF e + han obtingut cinc estrelles. Tots dos models són totalment elèctrics i aprofiten la metodologia actual d’anàlisi per aconseguir la qualificació màxima, basada en l’acompliment combinat en aire net, emissions de gasos d’efecte hivernacle i eficiència energètica.

Els dos models híbrids endollables, el Golf 8 GTE i el CAPTUR E-TECH Plug-in 160, aconsegueixen tres estrelles i mitja cadascun. Com succeeix amb tots els PHEV, aquests models funcionen millor quan la bateria es carrega amb regularitat, tot i que tots dos tenen tractaments posteriors eficients de fuita que mantenen baixes les emissions quan funcionen amb gasolina.

Finalment, l’Audi A3 Sportback 35 TDI de motor dièsel obté una puntuació meritòria de tres estrelles, amb una molt bona valoració en aire net i eficiència energètica, però un rendiment mediocre en la reducció de gasos d’efecte hivernacle. Malgrat això, la qualificació de tres estrelles Green NCAP es considera un acompliment sòlid en un automòbil tradicional amb motor dièsel.

En els primers tres anys de funcionament, Green NCAP ha avaluat un total de 77 vehicles de diferents marques. L’anterior onada es va realitzar el mes d’octubre, quan es van avaluar tres models amb motor de combustió: Mazda2, Ford Puma i DS3 Crossback. Veure notícia de l’onada d’octubre.